fredag 19 augusti 2011

Första dagen i...

... skolan avklarad

När jag väckte Linn i går morse studsade hon upp ur sängen full av iver inför det stora äventyret att börja förskoleklassen
Jag kunde inte låta bli att tänka att det vore bra om man kunde konservera den där ivern och omedelbara lusten att hoppa ur sängen med ett stort leende på läpparna eftersom jag någonstans långt inne är rätt säker på att ivern o glädjen att få gå till skolan förmodligen långsamt byts ut mot helt andra känslor
- det stora äventyret lär snart vara vardag och inte fullt så kul alla dagar




Väl inne i klassrummet mjukstartades det med att Gunilla hade upprop med barnen och sen läste om Alfons Åbergs första dag i skolan medans vi föräldrar fick fylla i div papper med kontaktuppgifter
Efter en halvtimme var det rast och medans barnen lekte med varandra gick Gunilla runt bland oss föräldrar och presenterade sig o småpratade lite
Efter rasten samlades alla skolbarnen, rektorn höll ett litet välkomsttal och sen presenterade varje klasslärare sina barn
Först ut var Gunilla som presenterade sin Förskoleklass och började med att hälsa Linn Ahlgren välkommen
Jag hann snabbt tänka "ojdå hur ska det här gå..."
Men innan jag hade tänkt tanken klart såg jag hur vår lillfia kom skuttandes fram och ställde sig brevid Gunilla med ett stort leende på läpparna...





... vår lilla försiktiga Linn som tycker att det mesta som är nytt är rätt jobbigt hade inga som helst problem med att lämna sina trygga kompisar och ställa sig alldeles solo tillsammans med fröken
- wow liksom, ett litet kliv för mänskligheten men ett stort kliv för Linn




Efter att alla barn i skolan blivit presenterade så bjöds det på överraskning
- såpbubblor till alla barn och tillsammans blåste dom sen in läsåret innan det blev fiak för både barn, lärare och föräldrar




Efter såpbubbleracet och fikan kände jag att det var läge för mig att droppa av hemåt och låta Linn njuta av första skoldagen lite på egen hand





När jag hämtade Linn ett par timmar senare bubblade hon över av lycka
- Mamma mamma jag har fått busskort och en mattebok !
Det behövs inte så mycke för att en liten 5åring ska känna sig stor
I bilen hem konstaterade Linn dock att det där med matte egentligen är lite halvlöjligt eftersom hon redan kan räkna, hon vet hur det går till
- Om jag köper mycke saker för dina pengar mamma så blir du fattig. Då måste vi fråga pappa om mer pengar och när han har köpt massor med saker till mig är vi ännu fattigare och måste lära oss att leva ett annat liv...





... vardags matematik i all sin enkelhet









4 kommentarer:

  1. HAHAHAHA!!!! Helt obetalbart!!! Hon är grymt smart, Linn! Jolin har inte fattat det där än, hon bara konstaterade lite surt när hon var med mormor och morfar på marknad att "det är så himla dumt, alla ska bara ha pengar för sakerna jag vill ha!"

    :-)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Jolin jag, det är dumt att folk vill ha pengar för saker man vill ha. Tänk så bra det vore om någon ville skänka mig en sprillans ny soffa, en bil.... ja jag kan göra listan lång :D

    SvaraRadera
  3. HA HA HA HA HA HAA det var bra sagt Linnsan, det ska ja tala om för min mamma.

    SvaraRadera
  4. Det finns mycke visdom i våra barn ;-)

    SvaraRadera