tisdag 3 april 2012

En mångårig gåta...

... är äntligen löst

Som barn undrade jag alltid varför dom vuxna envisades med att proppa påskäggen fulla av såna där mindre goda drage´och skumägg i div. färger
Dom var inte alls särskilt goda och blev alltid liggandes kvar och skramlade i påskägget för att i bästa fall bli uppätna en dag när man var så där obeskrivlig godissugen så att även det mest oätbara godiset slank ner  och jag kunde liksom inte förstå varför det skulle vara så svårt att fylla ägget med gott godis som sega råttor, winegum,choklad mm

Idag stannade jag till vid ICA på väg hem från jobbet, jag blev akut sugen på stuvade makaroner och köttbullar till middag och var inte helt säker på om vi hade u-makaroner hemma eller inte så jag ville gardera mig
Givetvis passerade jag dom strategiskt utställda lådorna med påskgodis och eftersom det där med lunchrast på jobbet liksom glömts bort och magen kurrade betänkligt och överröstade det faktum att det bara är tisdag idag så åkte det av någon märklig anledning  en liten påse med div påskgodis ner i min kundkorg
Av någon ännu märkligare anledning bestod detta godis enbart av just drage´och skumägg i diverse färger och när jag på hemvägen stoppade det första ägget i munnen så insåg jag plötsligt varför dom vuxna envisats med att fylla påskäggen med dessa små godisägg
- dom var ju riktigt goda vet ja
Vilket då även dessa vuxna måste ha tyckt och därmed trott att dom köpt det allra godaste godiset som fanns till barnen trots att barnen ( eller iallafall jag ) trånade efter helt andra godissaker i sina ägg




Nyss fyllda 47 undrar jag så smått om jag börjar bli gammal ?
Är  det kanske är dags att utfärda tantvarning ?
Jag menar, först var det marmeladgodiset som gjorde sitt intåg i mitt liv och nu dessa - tidigare så vidriga - små godisägg som helt plötsligt accepterats av mina smaklökar
Vart ska det hela sluta ?
Är det så illa att jag kanske en dag upptäcker att jag faktiskt tycker om både rödbetor och lever ochså ?
 Eller finns det liksom någon sorts gräns för hur ens smaklökar kan förändras ?
Den som lever får se... 

2 kommentarer:

  1. haha ja jag vet inte jag, jag gillar fortfarande inte de där godisarna, fast jag gillar ju egentligen inte godis över hövan alls ;)
    choklad e mums men sånt där som bara är sött och fastnar i tänderna...nääää.
    Men visst är det så att smaklökarna "mognar" med åren! /K

    SvaraRadera
  2. usch. lever. så vuxen hoppas jag att jag aldrig blir. men jag har å andra sidan inte kommit till att marmeladgodisarna är goda än ;-)

    SvaraRadera