söndag 24 juni 2012

Jag är absolut...

... ingen språkpolis


Jag brukar tycka att språkpoliser är rätt skitnödiga typer
Förmodligen beror det på att jag själv gör en hel del stavfel men kanske framför allt grammatiska fel när jag skriver men ochså för att jag tycker att dessa språkpoliser oftast har en tendens att påtala felen med pekpinnen och en översittande attityd istället för att göra det med en hjälpsam inställning

I går läste jag dock än en gång ordet - förskyld och kunde inte låta bli att undra över varför så många skriver förskyld istället för förkyld ?
Just stavningen förskyld verkar vara så vedertagen bland många, det är ju inte första gången jag träffar på den stavningen
Först tänkte jag att det kanske är något dialektalt men sen konstaterade jag att det förekommer bland folk över hela Sverige
Som sagt, jag är ingen språkpolis
- jag bara undrar helt enkelt




1 kommentar:

  1. Haha jag brukar undra det samma... men jag kanske räknas som en språkpolis... vet att en del av mina arbetskamrater ibland pikar mig lite för det med glimten i ögat...

    o så har jag svarat i min blogg på din midsommarkommentar :)
    Blogg.se har ändrat sitt upplägg och jag vet inte om jag gillar det... tittade hur dumt det såg ut med svaret... som om DU skrivit det själv...

    SvaraRadera