lördag 16 juni 2012

Tycker du om kolasnittar...

... ja då kommer du nog att tycka om även Daimsnittar


Hade lite småtråkigt nu ikväll och varför slå sig ner framför datorn eller TVn när man kan förgylla kvällen med lite bakning ?
Bestämde mig för att testa receptet på Daimsnittar och efter att ha provsmakat de fortfarande halvljumma kakorna kan jag bara konstatera att dom är försvinnande goda





Så vill du prova något enkelt, snabbt och gott föreslår jag att du testar det här receptet

Daimsnittar

200 gr mjukt smör
2 dl strösocker
1/2 dl ljussirap
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 liten daim ca 30gr


* Rör ihop smör, socker och sirap - jag körde med elvispen

* Blanda mjöl, bakpulver & vasnlijsocker och rör sen ner det i smörsmeten

* Finhacka daimen och arbeta in den i degen

* Forma degen till 4 rullar lika långa som plåten
Lägg rullarna två och två på bakpappersklädda plåtar och platta till dom lite
Strö ev lite hackad daim ovanpå

*Grädda längderna i 175 grader i ca 15 min

* Skär dom i bitar medans de fortfarande är varma

* Njut !!!!

Ju kortare tid i ugnen desto segare blir kakorna, vill du ha dom spröda ökar du på gräddningstiden lite
Jag körde den första plåten i 13 min och då blev mina kakor härligt sega, den andra plåten fick vara inne i 15 min och den plåten blev ljuvligt krispiga




Vem behöver vin & kex när man har Daimsnittar och hallonsaft ?



4 kommentarer:

  1. Låter suveränt! /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så goda... I vanliga fall brukar jag provsmaka en kaka, sen åker resten in i frysen i väntan på bättre tider nu undrar jag mest om det är någon ide att frysa in det som är kvar *asg*

      Radera
  2. Har också bakat i dag, men gjorde det i morse ... Syltkakor. Eller hur man gör av med rester av mördeg på lämpligaste sätt ;)

    SvaraRadera