fredag 8 juni 2012

Lycka är...

... att läsa godnattsaga tillsammans


I går kväll gick Linn och jag och la oss samtidigt, den lilla damen upplyste mig om att pappa minsann alltid läser godnattsaga
Jag var grymt trött och föreslog att vi skulle ligga brevid varandra och läsa varsin tidning istället och fick otroligt nog med Linn på den ide´n
Jag greppade en veckotidning som jag köpte runt jul men fortfarandr inte hunnit halvvägs igenom och Linn letade fram en Hello Kitty tidning och läsandet började

Att Linns intresse för bokstäver och läsning ökat den sista tiden har jag varit medveten om men jag blev lite "tagen på sängen" när jag helt plötsligt hör hu Linn stavar sig igenom texten

- Välkommen till mitt hem... Hello Kitty heter jag....

Vips la jag undan min egen tidning, föreslog att vi skulle hämta en bok och läsa lite tillsammans
Valet föll på boken "Bajskorv" och det finns säkert en ehl del att säga om detta val men jag vill dra mig till minnes att Joakims första lärare sa

 - Det viktiga är inte vad man läser utan att man läser




Linn stavade sig igenom drygt halva boken men sen tyckte hon att jag kunde läsa resten, hon behövde bara läsa det sista ordet på varje sida som var ordet "bajskorv"
Vi hade en riktigt mysig go´nattstund och med en liten tagg i hjärtat insåg jag att vårt Lilltroll börjar bli "stor"
Det är visserligen långt kvar innan vi kan säga att Linn kan läsa men hon är på god, god väg och det är riktigt kul med tanke på hur otroligt ointresserad hon har varit av det där med bokstäver och läsning fram tills nu
Det lilla trollet har tyckt att det varit väldigt bekvämt att mamma och pappa skött den delen av hennes liv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar