fredag 19 oktober 2012

Nu vet jag...

... hur det är att få soppatorsk
 
 
Sent i går eftermiddag ringde bilmecken och meddelade att min bil var fixfärdig
Eftersom vi är i stort behov av två bilar på måndag så bestämde vi oss snabbt för att Paul skulle åka via Rimbo på väg till jobbet idag så att vi kunde "lösa ut" min bil
Bilmecken talade om att han förutom att ha bytt fönsterhissen även bytt rotor, fördelarlock, tändstift, oljefilter & olja och att bilen numera gick mjukt o fint och startade utan problem så nu håller vi tummarna för att det var just det som var felet och inget annat
Jag satte mig i bilen och hade sikte på ett stopp vid ST1 för att dunka i lite bensin men hann inte riktigt fram innan bilen tvärdog
 
*suck eller rättare sagt dubbelsuck*
 
Tusen o en tankar hann drilla genom hjärnan och som alltid när jag hamnar i kris & panik stadium så ringde jag Paul som befann sig på andra sidan Rimbo men mycke snällt vände tillbaka och kom till min räddning
Vi enades om att det mest troliga var att jag fått soppatorsk så efter att ha rullat in bilen på ICA parkeringen åkte vi till OKQ8 och köpte en bensindunk, fyllde på med lite bensin och efter att ha slattat över den i min tank höll både Paul och jag andan när jag vred om startnyckeln och...
 
 


... jodå den startade och gick sen hur fint som helst hela vägen hem
Att beskylla en SEAT för att gå mjukt o smidigt är väl att ta i men den gick betydligt smidigare o mjukare än vad den har gjort på länge och det var en fröjd för örat att äntligen ha fått fönsterhissen fixad, så otroligt underbart att kunna lyssna på radion under körningen utan att behöva ha maxvolym på och slippa ackompanjeras av smattret från presentcellofanet som jag hade ersatt rutan med
Och beträffande det här med soppatorsk, trots att jag själv drabbades av det idag så kommer jag att fortsätta att hävda att soppatorsk beror på ren o skär nonchalans, tjabbig planering o slarv
Till mitt försvar får jag väl säga att jag var väl medveten om att det var dags att tanka bilen, jag hade det på agendan den dagen bilen bestämde sig för att strejka och jag kan ju tänka mig att det blivit ett o annat start/stopp och dessutom testrunda med bilen och där någonstans rök min "reserv"
Kort sagt, hade jag haft tillgång till bilen hela tiden så hade soppatorsken aldrig uppstått
 
 
 


3 kommentarer:

  1. Soppatorsk är inte kul. Vi fick det en gång. Vi hade kört non-stop från Östhammar till Lund och när vi hade ungefär en kilometer kvar till en Jet-mack i Lund, sa Mats plötsligt "Hör du det där ljudet. Det är bensinpumpen som kämpar." Då körde vi mer eller mindre på ångorna. Ungefär 30 m från bensimacken måste vi stanna vid ett rödljus i en korsning och sedan var det lögn att få bilen i rullning igen. Klockan var ett på natten så det var ingen trafik ute. Jag satte mig bakom ratten och Mats knuffade bilen genom korsningen och in på macken. Slutet gott :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända även den bäste ;-) Till saken hör att jag ibland kan bli grymt nervös på Paul som enligt mig "kör på ångorna"...

      Radera
    2. När jag var liten, blev jag smått hysteriskt orolig så fort den röda "bensinlampan" började lysa. Jag var övertygad om att bensinen skulle ta slut typ NU och jag kunde aldrig förstå varför pappa var så lugn och bara körde vidare i vad som kändes som en evighet.

      Radera