fredag 19 oktober 2012

Stickning, höga krav på mig själv...

... och en liten tjuvtitt
 
 
Jag har fått förtroendet att sticka till UB av det underbara garnet som kommer från hennes vackra alpackaprinsar
Ett uppdrag som känns både inspirerande, spännande och har jag under de senaste dagarna upptäckt samtidigt döläskigt
Dom senaste dagarna har jag haft div mönster i huvudet, provstickat x antal ggr bara för att upptäcka att det som kändes som en bra ide i huvudet och på pappret såg helt ok ut inte alls blev något bra i realiteten = bara att repa upp och börja om
Jag kunde liksom inte sätta fingret på vad som kändes fel men de mönster jag stickade gjorde inte garnet rättvisa på något sätt
Detta i kombination med att jag drabbas av en oerhörd prestationsångest när jag ska sticka något på beställning gjorde att jag kände att jag körde fast lite
Men så plötsligt i natt när jag hade lite svårt att sova kom jag att tänka på att jag för några år sedan stickade en mössa i något som kallades "fuskflätor" och helt plötsligt fick jag en helt ny bild av vad jag ville göra
Jag hade varit så inkörd på att sticka slätstickning och göra mönster i två färger att jag totalt glömde bort att det finns så mycka annan fantastisk mönsterstickning
Plötsligt fick jag en klar bild över hur jag ville sticka mössan och pulsvärmarna och under dagen idag har det blivit riktig fart på stickorna och jag känner mig väldigt nöjd så här långt
 
 
 
 
"Fuskflätorna" gör verkligen garnet rättvisa,det syns inte så bra på bilden härovanför men på nå´t vis lyfter mönstret fram lystern i garnet på ett sätt som jag inte lyckades få fram under mina provstickningar och mönstret är härligt töjbart
Nu är det bara att sätta fart på stickorna och samtidigt hålla tummarna för att slutresultatet blir precis så fint som jag föreställer mig att det ska bli plus det viktigaste av allt
- att UB blir nöjd och känner att jag gjort garnet rättvisa
För det är här någonstans den där förbenade prestationsångesten  eller snarare jantelagen kliver in och sätter sig som ett tungt ok äver axlarna
Dö fånigt när man tänker efter men på nå´t vis är det en enorm skillnad på att sticka något och ge bort sådär förbehållslöst jämfört med att sticka något på beställning
Men vad sjuttsingen, jag vet ju att jag kan, att jag är duktig så vad sjutton kan gå snett egentligen ?
Jag får väl helt enkelt helgardera mig dvs låta bli att fästa trådarna tills UB har provat det hela och givit sitt godkännande, skulle det inte passa så är det ju bara att repa upp och "gör om gör rätt"
Så hiskeligt svårt är det ju inte när allt kommer omkring


1 kommentar:

  1. jag är helt säker på att det blir alldeles underbart! /K

    SvaraRadera