torsdag 4 oktober 2012

Underbara små...

... funderingar
 
I dag var det Rimbos nationaldag dvs den årliga marknaden
Jag har bott här i Rimbo trakten i arton¨år nu men fortfarande inte riktigt förstått vad det är som är så speciellt med denna marknad som gör att folk  lever upp och får hela samhället att liksom stanna upp den första torsdagen i oktober varje år
För mig är marknader starkt förknippade med sommar och kanske möjligtvis någon julmarknad i december månad men en marknad i början av hösten är liksom inget jag går och längtar efter och jag skulle med glädje avstå från att besöka den om det nu inte vore för vårt lilltrolls skull
För hur det än är så är marknaden något som om inte alla så iallafall nästan alla besöker och som det sen pratas om dagen efter
I skolan jämförs det vad man har köpt, vad man åt och vilka karuseller man åkte osv.
 
 


Jag minns första året vi bodde här
Joakim och Anna var då sex respektive fyra år
Marknadsdagen kom och eftersom vi var nyinflyttade och ingen av oss vuxna i hushållet var speciellt intresserade av att gå på en marknad sådär en höstkväll så skippade vi den detaljen men hade jag vetat då vad jag vet idag så hade vi givetvis tagit oss ner till narknaden och gjort som "alla andra"
Då hade jag dagen efter sluppit att få hem en mycke ledsen och besviken liten sexåring som snyftade fram att "alla" hade varit på marknaden och att man på lekis hade pratat om vad dom hade sett/köpt och dessutom fått rita teckningar om marknadsbesöket
Ja, där satt min stackars lilla sexåring och hade ingenting att berätta eller rita om

*Dumma mig*
 
Det tog ett par år innan jag insåg hur viktig denna marknad är för folk men ganska snabbt insåg jag att det krävs nog att man är mer eller mindre "infödd" här för att riktigt gripas av marknadshysterin
 
 


Jag gjorde min plikt som idag dvs jag och Linn åkte in och gick en sväng på marknaden
En mycke kort sväng, Linn fick lite "marknadspengar" och köpte en leksak, en tshirt, åt lite sockervadd och köpte en påse fruktspån
Dessutom köpte vi lite marknadskarameller till en av våra brukare eller kunder som det visst så tjusigt heter numera
Efter drygt en o en halv timme på marknaden var både Linn och jag mer än nöjda
Jag menar vem orkar kolla på stumppr, korv eller godisstånd  i all evinnerlighet ?
På väg till bilen gjorde vi ett stopp hos X så att h*n fick sina karameller
Vi blev sittandes vid i köket en stund och småpratade
X tyckte att det var så roligt att få träffa Linn som h*n hört så mycke om och Linn som vanligtvis brukar ta en stund på sig innan hon tinar upp kände sig direkt hemma i Xs kök och visade glatt sina nya saker
Vi hann knappt mer än att sätta oss i bilen för att åka hem innan Linn sa
 
- H*n hade väldigt gammaldags hemma hos sig men varför hade h*n inte gammeldagsa kläder för ?
 
- Hur menar du med gammaldags kläder ?
 
- Du vet såna där gamla kläder som dom hade förr i tiden, inte så moderna som h*n hade, det var ju liksom helt vanliga kläder fast möblerna var gammaldags...
 
 


 
Som sagt, underbara ungar och deras härliga funderingar om precis allt och ingeting
 
 


 


2 kommentarer:

  1. jadu, marknaden är verkligen årets grej....för Rimbo-borna...
    Visst jag bor i Rimbo och visst jag går gärna ner en vända varje år, av tradition, för det årliga strumpinköpet och inte minst för den årliga Langosen...
    ( Vi valde dock av ngn outgrundlig anledning "fel" Langos-bås iår, inte den vi alltid köpt av förr, och blev grymt besvikna =C De var inte alls goda...)
    Men den där euforin som "de infödda" drabbas av...nej den förstår jag inte riktigt.
    kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs nog att man är infödd Rimbobo för att drabbas av euroforin... Belive it or not - jag har aldrig ätit langos, Funderade på att göra det på marknaden i torsdags men det fick bli en pirog istället / Kram H

      Radera