torsdag 18 juli 2013

Det är förmodligen med vetrinärer...

... som med "BVCtanter"
 
Dom vet precis vilka knappar dom ska trycka på för att få matte/husse att känna sig sådär superstolt över sin lilla valp
I måndags blev Picasso 12v och idag var det dags för vaccinering
Något jag vetat om i minst fyra veckor men ändå kom dagen lite snabbt på och såhär i semestertider blev det till slut så att vi bestämde oss för att välja den - vad vi trodde var - smidiga vägen dvs "Drop-In" inne i Rimbo
Vi kom dit två minuter efter att dom öppnat men hamnade långt bak i kön, typ sist
Bland dom först befann sig en person med tre hundar som det skulle skrapas tandsten på och det tog tid, väldigt mycke tid
Inte för att vara sån men hur tänkte man där liksom ?
Visst, det är fritt fram att gå dit för what ever men personligen hade jag nog av hänsyn till både mig själv och andra valt att beställa tid för just en sån grej
Men vem är jag att döma ?
Efter en o en halv timme gav några upp och orkade inte vänta längre men vi hade liksom inget val så det var bara att gilla läget
 


Linn och Picasso tog väntan med ro
Picasso  halvsov sig mer eller mindre igenom större delen av tiden och lät sig inte störas alltför mycke av de två ouppfostrade småhundarna som bjäbbade(skällde/gnällde sig igenom så gott som hela väntetiden alltmedans deras hussar/mattar satt där och log, låtsades som ingenting och däremellan klappade lite uppmuntrande på sina små kelgrisar
Vad jag tycker om skällande hundar och passiva ägare kan jag ta en annan gång men i mitt stilla sinne undrade jag hur det hade låtit om det istället var rottweilern, schäfern eller labben som precis som Picasso valde att chilla i väntrummet hade betett sig på samma sätt
En liten hund är liksom förlåten, iallafall av ägaren
 
 


Efter drygt två timmar o fyrtiofem minuter var det äntligen våran tur
- då sov Picasso djupt och snarkade värre än husse efter en lång arbetsdag
Väl inne hos veterinären vaknade hon till sådär lite lagom för at charma brallorna av henne och överösas av massor med superlativer om sin otroliga charm, sin vackra färg o teckning mm
Dessutom hade veterinären uppmärksammat att Picasso skött sig ypperligt ute i väntrummet och gett ett otroligt lugnt o tryggt intryck av det hon lyckats snappa upp mellan sina kunder
Vi småpratade lite om hundar, raser, erfarenheter osv  och när Picasso började smågny o visa att hon ville ut och Linn raskt tog med henne utanför så att P kunde "pudra nosen" blev veterinären  om möjligt ännu mer impad av vårt lilla underverk som så påtagligt visade vad hon ville och även av hur snabbt Linn var med på noterna och tog med henne ut
 
- Är man så duktig att man säger till när man vill ut o kissa  när man befinner sig i en sån här miljö som är okänd då blir jag verkligen imponerad, det finns många äldre hundar som inte är lika duktiga. Där måste ni ha gjort ett väldigt bra jobb och det även med lilltjejen som har sånt fint handlag med valpen för att vara så liten
 
*Sträcker lite på mig*
 
 


Men, ja jag är som sagt inte dummare än att jag inser att det liksom hör till deras jobb att se till att vi mattar/hussar mår bra, att vi blir lite glada och tycker att det där var allt en trevlig veterinär hit ska jag gå flera gånger minsann
Men samtidigt så
- ja hon är ju jordens åttonde underverk vår lilla Picasso
Picasso är grymt cool, snäll, lugn, söt
Ja Picasso är helt enkelt allt man behöver vara och lite till och jag är inte ett dugg partisk, jag bara säger som det är...



 


1 kommentar: