fredag 19 juli 2013

Underbara...

... mormor
 
 
Ett av mina första minnen av min mormor är när hon jagade mig och min lillebror med sina löständer i högsta hugg
Jag minns fortfarande hur brorsan och jag sprang runt i lägenheten med mormor efter oss med sina löständer i handen
Den där skräckblandade förtjusningen som pirrade i hela kroppen och sände ut dubbla budskap till hjärnan och ville att munnen ömsom skulle skrika
 
- Sluta !
- Fortsätt !
 
 


Jag minns också när mormor bodde i Eskilstuna och tvärs över hennes gård låg tobakshandeln Jokern Dit gick vi och köpte godis och sån där isglass som är som fryst saft i ett litet plasthölje
Jokern sålde lotter och hade man riktig tur hade Mormor några 1:- vinster som låg och skräpade som man fick att dryga ut veckopengen med
 
 


Minns också en gång då mormor var på besök hos oss i Kungsängen och jag var med min kompis Martin, vi var väl runt tio-elva år skulle jag tro
Just då lyssnade jag på Agnetha Fältskog och hennes skiva "11 kvinnor i ett hus" och speciellt då på låten "Gulleplutt" och just den sången eller rättare sagt en liten textrad från den sjöng jag för min mormor precis innan Martin och jag sprang vidare ut 
  "Det spelar ingen roll att du är lite rund... Gulleplutt"
När vi kom ut på gården stannade Martin mig och utbrast
 
- Hur vågade du ?
 
Jag såg nu ut som ett levande frågetecken för sen fortsatte han
 
- Skulle jag ha sjungit så för min mormor hade jag fått en smäll...
 
 
 


 
Med mormor har det alltid varit nära till skratt, många bus och upptåg har jag upplevt när jag varit tillsammans med henne
Minns en gång då vi hälsade på henne i Örebro och vi var ute och gick, så passerade vi en frukt & grönsaksbutik och mormor säger
 
- Kom så går vi in och pratar lite och provsmakar, han vågar inte säga till mig
 
Sagt och gjort, vi gick in och mormor pratade med den som stod i affären samtidigt som hon provsmakade druvor och annat
Jag höll på att skämmas ihjäl men mormor bara skrattade
Härliga underbara mormor
 
 


Igår var jag och mina systrar och hälsade på mormor
Mormor som fyller 96 om några veckor
Pigg och fortfarande lika rapp i munnen
Hon levererade punchlines gång efter annan och även om hon stundtals hade lite svårt att hålla isär oss och para ihop oss med rätt barnbarnsbarn och vem som var gift med vem så var hon ändå fortfarande samma härligt goa mormor
 
 


Även om vi alltid bott på olika orter och en bra bit ifrån varandra och det går långt mellan gångerna som vi träffas och att vi aldrig varit en självklar del av varandras vardag så har mormor ändå en stor plats i mitt hjärta
Hon är min underbara mormor som alltid får mig att le

 


4 kommentarer:

  1. Jag blir rörd av det här inlägget. Så underbart att du har din mormor kvar och att hon är en sån härlig mormor som har gett och fortfarande ger dig fina minnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att få ha mormor kvar och att hon fortfarandeär så otroligt underbar <3

      Radera
  2. åh.. så härligt!

    SvaraRadera