onsdag 3 juli 2013

Småbarn vs valpar...

... likheterna blir bara fler o fler
 
 
Vare sig man har småbarn eller en valp i huset så är det bara att glömma det där med att planera att göra saker o ting, det är väldigt sällan som det blir som man har tänkt sig
Nu ikväll hade jag planerat att vara riktigt sommarsvensk och först titta på "Allsång från Skansen" och sen fortsätta med "Morden i Midsommer"
Min plan såg ut att hålla, lagom till "Stockholm i mitt häjrta..." drog igång la sig Picasso tillrätta i soffan för att sova
 
 


Jag plockade fram stickningen och satte mig tillrätta
Några minuter in i programmet sjunker Linn ner i soffan brevid Picasso och sekunden senare hör jag henne säga
 
- Hej Picasso... är du vaken nu tjejen.....
 
Ja, även om Picasso inte var vaken innan  så blev hon det definitivt då trots att Linn envist hävdade att hon hade minsann bara satt sig i soffan och inte gjort någonting
Linn blev kvar i soffan lagom länge just för att Picasso skulle vakna till liv och börja röra på sig och alla som haft valp vet att när valpen vaknar finns det bara en sak som gäller
- ut !!!
Det var bara att rycka på axlarna, kväva en trött suck och tänka att det där med Allsången är ju bara blaj ändå och gå ut i den ljumma sommarkvällen
 
 


Efter drygt en halvtimme ute hoppades jag att Picasso skulle lägga sig tillrätta igen och att jag därmed skulle kunna se "Morden..." iallafall
Jomen visst, det gick ju bra...
 
 


Picasso såg förvisso oförskämt pigg ut men letade reda på ett ben och la sig tillrätta i sin korg och hade förmodligen legat där en bra stund och gnagt på benet om det inte hade varit så att "storasyster" Linn hade bestämt sig för att leka lite med "lillsyrran"
Inom loppet av fem minuter hade vi en rejält upptrissad och lekfull valp och en sjuåring som pga av pirayaattackerna från denna valp blivit betydligt mindre leksugen
Jag satte mig på golvet för att parera dessa pirayaattacker med div leksaker och därmed hålla valpen hyfsat lugn vilket lyckades rätt bra
Dvs ända tills Linn upptäckte att Picasso var i "lekbart"skick igen och givetvis måste ner på golvet och börja busa och leka så att pirayaattackerna åter igen lockades fram
Våra enträgna försöka att förklara för Linn att hon måste tänka på sitt kroppspråk och hur hon leker med Picasso gick in genom ena örat ochg ut genom det andra och till slut var Picasso så i sitt esse att jag beslöt mig för att ta med valpen ut så hon fick göra av med lite energi ute i trädgården
 
 


Efter några valpfnattsvarv på tomten lugnade Picasso äntligen ner sig och jag började så smått fundera på att gå in och kanske kunna fortsätta se "Morden..."
Den tanken hann jag knappt tänka fördigt innan Linn klev ut på gräsmattan och började ha dressyruppvisning, något som Picasso  direkt tolkade som
*wow ska vi leka*
Mao tillbaka på ruta ett igen...
 
 


Efter en lång stund utomhus gjorde vi ytterligare ett försök att gå in och den här gången blev det raka vägen fram till soffan för Picassos del och inom loppet av ngr sekunder hade hon slocknat med huvudet i husses knä
Typ när det återstod sådär en kvart av "Morden i Midsommer"
 
 


Barn och valpar är oberäkneliga och ser till att ingenting blir som du tänkt dig men istället för att gräma mig och sura över den lugna TVkvällen är det väl bara att tänka positivt
- Jag fick njuta av en skön sommarkväll och jag hann ju med att se vem det var som var mördaren


 
 
 
 
 





2 kommentarer:

  1. ha ha ja det är ju så det är med bäbisar..... :-)
    bra med ljummen sommarkväll, här blev det garage städning från 5 till halv 8 ungefär...men med fleece jacka på! inga ljumma sommarvindar här inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Garagestädning... nu fick jag lite dåligt samvete :-)

      Radera