lördag 15 september 2012

Lycka är...

... att kunna läsa
 
 
Äntligen har Linn knäckt läskoden och nu går det riktigt fort framåt
Det känns nästan som att hon tar alla tillfällen hon bara kan att läsa, överallt i vardagen finns det ord som bara måste läsas
Ja, för att inte tala om alla böcker och tidningar som bara ligger och väntar på att få bli lästa
 
På Flygfyren har Linn länge, länge spanat in böckerna om Märta och hennes hästar
Även om vi läser mycke för Linn och mer än gärna förser henne med böcker så har vi använt dessa böcker som en liten morot och sagt att Linn fått vänta med att köpa dessa böcker tills hon kan läsa själv
Lite för att sporra och framför allt  med tanke på att böckerna ingår i kategorin "lättläst" och är perfekta att börja på egen hand när man precis lärt sig läsa
I går kändes det som om det var dags att låta en Märtabok följa med oss hem från Flygfyren
 
 
 
 
 
I gårkväll var Linn alldeles för trött för att ens orka öppna boken men det första hon gjorde i morse var att hämta boken, gosa in sig i täcket och påbörja läsningen
Det var en fröjd att höra henne ljuda sig fram sida efter sida, efter en stund blev det alldeles tyst och sen sa Linn
 
- Om du undrar så läser jag tyst, det går bättre då och så stör jag inte alla andra här hemma
 
Jag tänkte tyst för mig själv att hon nog bara pausade och roade sig med att kolla på bilderna men ack vad jag bedrog mig
När Linn lagt undan boken kom hon till mig och återberättade allt hon läst
 
*wow*
 
Vårt lilltroll har tagit ännu ett stort kliv i livet och härligt nog verkar hennes intresse för böcker och läsning hänga med även nu när hon läser på egen hand
 


4 kommentarer:

  1. Så underbart! På så många sätt! Vilken fantastisk, outsinlig värld som har öppnat sig för Linn.

    SvaraRadera
  2. Snart är det slut på gosedjurshandlandet på ett naturligt vis =) "-vill du inte hellre ha en bok?"
    /K

    SvaraRadera