fredag 22 november 2013

Ja, så var det...

... det här med Facebook
 
 
Allt som oftast hör man folk klaga över hur andra väljer att använda FB
Än klagas det på alla lyckliga statusuppdateringar, att det bara är ett spel för galleriet, att man vill låtsas vara mer lycklig och harmonisk än vad man egentligen är
Eller så klagas det på  att folk delar bilder på  mat, barn, djur eller vad det nu kan vara
Somliga verkar anse att det finns en viss "mall" som alla borde följa
Att den där "mallen" över vad som är rätt och fel att dela/skriva om på FB växlar mellan användarna tycks ingen ens fundera över eftersom man är så inställd på att just ens egen åsikt är den absolut rätta i frågan
För egen del har jag fram tills nu haft en rätt tillbakalutad inställning till det hela
Min FB sida är just min FB sida och där delar/skriver jag exakt det jag vill dela med mig av och jag är fullkomligt övertygad om att mer än en av mina vänner både en, två och tre gånger suckat över mina trista statusuppdateringar men kanske framför allt över bilder på Linn, Picasso och Prinsessan som har en viss tendens att dyka upp där
Men om folk retar sig på det så är det ju inte mitt problem, valet är ju rätt enkelt
- ändra i inställningarna så slipper du se "skiten"
 
 
 
 
 
En funktion som jag faktiskt använde mig av häromdagen
För jag kan erkänna att det för första gången sen jag gick med i FB plötsligt dök upp något som jag till slut på höll på att få krupp över
De fem-sex första bilderna - eller ska jag skriva stripparna ? - var ju lite halvroliga att kolla på men när sen nyhetsflödet inte bara fylldes av en eller två utan låt säga sådär en tjugo-trettio om dagen av högst varierande kvalite och underhållningsvärde så kändes det enbart som ett rätt trist inslag som jag började störa mig på
Men så fick jag den briljanta iden att just gå in på "inställningar" och vips kan mina vänner fortsätta med att dela sina "Bitstrip" med varandra utan att jag behöver ta del av dom
Så enkelt att vilken små unge som helst skulle klara av det och just därför tycker jag att det är lite småcharmigt med folks gnällande över andras sätt att använda FB
Jag menar, hur svårt kan det bli ?
Är man less på att ta del av Ys uppdateringar om hens underbara liv eller inte vill se en enda bild till på Xs barn så är det ju faktiskt bara att ändra sina inställningar och vips är man av med "problemet"
Eller det kanske är det så när allt kommer till kritan att det egentligen inte spelar någon roll vad folk delar/skriver om på FB eftersom det alltid finns en liten klick som helt enkelt bara måste gnälla på allt och alla och lider av behovet av att ständigt och jämt tala om för andra hur saker och ting ska vara ?
 

3 kommentarer:

  1. Precis. Jag skriver det jag vill på min FB-sida. Sen vad andra tycker om det är upp till dom. Och som du skriver är det bara att gå in på inställningar och ändra så man slipper se det man inte vill se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så enkelt så det nästan är löjligt 😊

      Radera
  2. Precis. Jag skriver det jag vill på min FB-sida. Sen vad andra tycker om det är upp till dom. Och som du skriver är det bara att gå in på inställningar och ändra så man slipper se det man inte vill se.

    SvaraRadera