torsdag 28 november 2013

Svenska sjukvården...

... del två
 
 
Jag börjar bli trött, trött på att ha ont och trött på den totalt ologiska sk vården
Min husläkare kände att han hade gjort vad han kunde för min onda axel och remitterade mig vidare till ortopedmottagningen
So far so god
I går var det dags att träffa ortopeden som givetvis inledde med att fråga om hur länge jag haft ont och vilka besvär jag har
När jag kort dragit min axels sjukhistoria konstaterade han
 
- Oj, har du så ont att du vaknar på nätterna. Då brukar det sluta med operation...
 
 
Sen undersökte han min axel, frågade vidare om symptom, berättade därefter om hur en operation går till och avslutade med
 
- Hur tänker du ?
 
Ja hur tänker jag ? Att jag vill slippa smärtan, att jag efter drygt tre månader börjar bli väldigt less på att ha ont i stort sett dygnet runt, att det känns olustigt att ha hotet från Försäkringskassan och alla regler där hängande över sig
 
- Jag tycker att vi gör såhär, en sån här inflammation kan ta upp till ett år att läka ut så vi avvaktar lite. Du får komma tillbaka i januari/februari så ser vi hur du känner då och fram tills dess tycker jag att du ska försöka med sjukgymnastik och akupunktur och kanske att man skulle prova med kortison
 
- Jag går ju hos sjukgymnasten och har ett träningsprogram och får akupunktur och jag fick en kortisonspruta för drygt en månad sen...
 
- Jaha... Säger du det, hade han lyssnat lite bättre så hade han tagit in den informationen redan i början av vårat samtal och hade han läst remissen från min husläkare så hade han även kunnat få informationen därifrån
 
 


- Ja... men vi sätter upp en tid åt dig i januari, februari så tar vi ställning till operation då men med tanke på att du haft ont så länge utan förbättring och att du vaknar på nätterna så kommer det förmodligen sluta med operation
 
Då kunde jag inte låta bli att fråga om hur lång väntetid det sen är på att få opereras
 
- Ja, två förmodligen tre månaders väntetid är det. Hur känner du inför det här med operation ?
 
- Jag känner att jag vill bli av med min smärta men jag är ingen läkare, jag vet inte vad som är bäst
 
- Ja då kommer det nog att bli operation i slutänden, vi tar ställning till det när du kommer nästa gång
 
Lite fint frågar jag om man inte lika gärna kan skriva en operationsremiss på direkten och skulle jag behöva en operation så har vi sparat både tid och pengar med tanke på sjukskrivning och om inte så fine, då kapas operationskön med en person
Men riktigt så enkelt funkar det ju inte utan läkaren tyckte att vi skulle avvakta och då hamnade vi ju i läget om jag skulle återgå till jobbet eller ej och där fick jag ett bestämt nej
- axeln ska vila och det kan ta sin tid att jobba med ditt yrke är inte att tänka på under läkningsfasen
Men sjukskriva mig det kunde han inte, där på ortopeden sjukskrev dom bara direkt i samband med operation annars så hänvisade dom vidare till husläkaren
Logiskt ?
Inte ett dugg
 



Mitt läkarintyg går ut i morgon så i morse var det bara att ringa vårdcentralen
Först fick jag prata med en väldigt trevlig och förstående sköterska som såg till att min husläkare ringde upp, efter ett kort samtal bestämde han sig för att klämma in mig i sitt redan mer än fullspäckade dagsschema så i eftermiddag är det dags för ännu ett läkarbesök och vill jag vara lite lustig och se det från den humoristiska sidan så kan jag konstatera att mitt frikort gick ut den 19 november men att jag redan är på god väg att fixa mig ett nytt, med dagens läkarbesök kommer jag att på nio dagar ha lyckats samla ihop 900:- , bara 200:- kvar till frikort...







6 kommentarer:

  1. Ja, vad ska man säga? Så j-vla korkat av ortopeden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korkat, tur att jag har en kanonbra husläkare

      Radera
  2. Haha ja svensk sjukvård i ett nötskal

    Eller kanske snarare svensk byråkrati när den är som bäst. För vad skulle alla pyssla med om man inte fick krångla till saker så mkt det bara gick. Då skulle ju halva arbetsstyrkan inte behövas. Eller så behövdes den nog ändå... tssss idioti

    hoppas det löser sig för dig iaf. Men nog hade du rätt i dina tankar om att kunna korta köerna liiiite liiiiite. Fast ligg på och ring ring ring om att du har ont ont ont så kanske du kan stressa dem att skynda sig. Det verkar vara det enda som hjälper skrika högst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur var så har jag en superbra husläkare, han knökade in mig i sin redan fulla agenda igår så nu har vi en plan :-) Jag ska "avvakta" i två veckor och sen ringa ortopedmottagningen och stöta på om operation och om jag inte får gensvar då så kommer min husläkare att hjälpa mig ta tag i saken.

      Radera
    2. Så bra, han har också snappat upp HUR man måste gå tillväga alltså

      Radera
    3. Jag var lite ledsen när min förra husläkare ( som jag hade haft i åtta år ) slutade men med facit i handen kan jag bara konstatera att den här är ännu bättre, så skönt med en läkare som lyssnar och som verkligen är intresserad av att hjälpa en och inte bara förutsätter att man springer där för skojs skull :-)

      Radera