tisdag 26 november 2013

Jag upphör aldrig...

... att förvånas
 
 
Linn tyckte att det var alldeles för länge sen som vi tog en runda i spåret vilket hon hade alldeles rätt i så vi byltade på oss kläder och trotsade eftermiddagsmörkret och kylan
Precis som vanligt pladdrade Linn på om allt och ingenting och helt plötsligt började hon fråga om ögonbryn och vad som menas med att ögonbrynen växer ihop
Eftersom det är ett ämne vi aldrig någonsin diskuterat här hemma blev jag lite nyfiken på varför hon undrade detta och fick då till svar
 
- Jo när jag åt hemma hos X en gång så sa Y till mig att mina ögonbryn höll på att växa ihop och att jag skulle tänka på det
 
Ärligt talat jag blev rätt paff, hur i hela världen kan en vuxen människa ens komma på tanken att säga nåt dyligt till en sjuåring ?
Att vi lever i en utseendefixerad värld kommer inte som någon nyhet precis men just därför är det extra viktiga att låta våra barn vara just barn och slippa behöva få sånt slängt i ansiktet
Vad blir nästa grej man väljer att påtala för barnet ?
 
 


Först blev jag lite paff över att man överhuvudtaget kan kläcka ur sig nåt sånt till en sjuåring men nu en timme senare är jag mest smått irriterad eller rent ut sagt rätt förbannad
Med vilken rätt har en vuxen människa att tala om för en sjuåring hur hon ska se ut ?
Är det underligt att tjejer på låg och mellanstadiet bantar ?
Vem är det som sätter upp reglerna för vad som är snyggt och inte snyggt ?
Och varför i hela friden behöver man trycka upp det i ansiktet på små barn
För liten är just vad en sju åring är
Som tur är så är min ( numera ) åttaring betydligt smartare än människan som kläckte ur sig den dumma kommentaren
Efter att vi pratat en stund om det hela avslutade Linn med
 
- Det spelar faktiskt ingen roll om ögonbrynen växer ihop på en, det är mycke viktigare att man är snäll och inte säger dumma saker till varandra
 
 
 
 
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Men suck..vilken idiot att säga så och till en sjuåring. Det är sådana där små kommentarer som folk slänger ut sig som faktiskt kan få stora konsekvenser. Detta fokus på utseende gör mig tokig ibland... tur du har en så stark och fin flicka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tragiskt tycker jag speciellt med tanke på att personen ifråga har barn själv. Vilka värderingar ger man sina barn liksom :-(

      Radera
  2. Ja man blir inte ett dugg förvånad! Men visst man kan inte säga något om utseende till något barn / tonåring helst inte vuxen heller. skandal, jag tycker att Linn är en klok tjej jag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad över att Linn är så präktig av sig och att hon ventilera allt med oss, det ger oss möjligheten att förs.kallt sunda värderingar råda

      Radera
  3. Linn är klok som en bok! imponerad! 7K

    SvaraRadera
  4. Det var som när jag bjöd E's kompis på våfflor för många år sen och hon kläckte ur sig att man inte skulle äta sånt för då blev man tjock. Tjejen var smal som en sticka men mamman hade några trivselkilon för mkt kanske.

    Det är så sorgligt att barn inte kan få vara barn. Tids nog växer man upp och får press på sig ändå så det räcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så jag känner, låt barn vara barn utan att vi ska trycka i dom våra värderingar om hur skönhetsideal

      Radera