onsdag 18 december 2013

Julbakning i...

... barndomslandet
 
 
Kakor i allmänhet och hembakade kakor i synnerhet var inte speciellt vanligt förekommande under min uppväxt
Visst hände det att mamma bakade småkakor till någons födelsedag, till jul eller någon annan helg men det var inte mer är så
Men det fanns två ställen där det i princip alltid serverades hembakta kakor
- hemma hos Farmor och hos Annalisa
Hemma hos Farmor fick vi ofta schackrutor men min absoluta "Farmor favorit" och favoritkaka alla kategorier är och var jitterbuggar
Mina första försök att baka egna jitterbuggar var ingen större succe men under åren har jag lärt mig att baka jitterbuggar som smakar precis som farmors
 
 


AnnaLisa var otroligt duktig på att baka och hennes Ökensand är en av mina absoluta favoriter
Bara jag blundar så kan jag se dom där små kakorna i form av små bollar med en halv skållad mandel nerstucken på mitten och jag kan känna den där smuliga lite sandiga nötsmakande konsistensen och den hårda kärnan i mitten som mötte en när man tog en tugga av kakan
Under åren som gått har jag provat ett otal olika recept på dessa kakor men aldrig någonsin  varit i närheten av min barndoms smakupplevelse och hittat rätt
Häromdagen testade jag ytterligare ett recept jag hittat och för första gången så var i alla fall smaken rätt, nu gäller det bara att komma på knepet att få dom att inte rinna ut utan att behålla sin runda form och i det här fallet kommer jag aldrig att ge mig
Någon gång i framtiden ska jag lyckas baka Ökensand och få den både att se ut och smaka som dom underbara kakorna AnnaLisa bakade
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar