måndag 9 december 2013

Lucia förr...

... och nu
 
 
I går hade barn & juniorkören sitt årliga Luciatåg i kyrkan
Ett sött litet Luciatåg bestående av Lucia, tärnor, jultomtar och en liten ren
När jag satt där i kyrkbänken kunde jag inte låta bli att tänka på alla Luciatåg jag själv deltagit i när jag var yngre
Ett stående inslag då var att när vi sjöng "Nu tändas tusen juleljus"  så tände alla tärnor tomtebloss som blixtrade vackert och lös upp för en kort stund
Jag kunde inte låta bli att reflektera över att numera behövs inga tomtebloss för att lysa upp mörkret
det sköter alla kamerablixtrar och ljus från telefonerna upp
 
 
 
 
Visst är det så att jag i samband med att jag i augusti  tappade min mobil så att skärmen sprack och gjorde den obrukbar och fortfarande inte fått häcken ur och lämna in den på reparation utan numera kör med en mobil anno 2004 har blivit lite "avtrubbad" när det gäller att hela tiden fota/filma och lägga upp på div sociala medier
Till en början upplevde jag det som grymt stressande att inte kunna "checka in" eller kolla av FB, att inte kunna ta ett kort och dela vidare mm men i takt med att "avgiftningen" pågått så tycker jag numera att det är rätt skönt att bara använda mobilen till att just ringa och någon gång då och då skicka ett sms och istället vara närvarande i det som sker här och nu på ett helt annat sätt


 
 
Men visst har jag fortfarande en kamera till hands mest hela tiden men även det "dokumenterandet" har ändrat karaktär
Jag får t.o.m påminna mig om att ta några foton ibland och jag hoppas verkligen att jag kommer att fortsätta befinna  mig på den här nivån även i framtiden
Under gårdagens Luciatåg kunde jag inte låta bli att tycka att det var lite tragiskt att så många valde att uppleva Luciatåget genom kameralinsen/mobilen medans dom ivrigt filmade och knäppte
Men, folk gör givetvis som dom vill det här är bara min högst personliga reflektion över blixtar och blinkade telefoner som tillsammans med levande ljus lyste upp en i övrigt nersläckt kyrka
På torsdag är det Luciafirande i skolan och Linn ska för tredje gången i år plocka fram sin renutstyrsel och sjunga Luciasånger för glatta livet och med handen på hjärtat, visst kommer jag att ta ett kort eller två
Men mer än så blir det inte, jag tänker fortsätta njuta och uppleva det som händer i nuet istället för genom min kameralins så mycket det bara går

2 kommentarer:

  1. så söt pepparkasren :-)
    klart att det syns att hon är en ren! men färgen likanr pepparkaka så jag kunde inte låta bli !!! hi hi hi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte den enda, efter Luciatåget igår tackade prästen Lucia, kärnorna, tomtarna och pepparkakan :-)

      Radera