söndag 25 maj 2014

Begåvningsreserven har...

... söndagsträff på sjukrådgivningen
 
 
I morse bestämde jag mig för att ringa sjukvårdsrådgivningen, mest bara för att stilla makens oro men också för att "bolla" lite med någon kunnig och inte bara googla på nätet
Berättade om mina symptom dvs att jag under de senaste dagarna inte blir kissnödig, att de få gånger jag besöker toaletten så är det typ bara droppvis som kommer, att främst min höger fot/ben svullnat och att det liksom "sticker och drar" i benet, att jag har ett lätt illamående och en lätt yrsel som hela tiden ligger på lur och att jag två dagar i rad tagit vätskedrivande och efter detta - äntligen - kunnat kissa samt gått ner 1.7 kg respektive 2.1 kg vilket jag tolkar som att kroppen av någon anledning samlat på sig vätska och därmed kände jag att det kanske inte står riktigt till i systemet och givetvis berättade jag för sköterskan även om min operation och  att jag sen dess äter citodon var sjätte timme pga av värken
 
 
 

 
 
Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av samtalet men det första sköterskan säger är
 
- Det beror i alla fall inte på citodonet om du skulle tro det, inte för att jag har bipacksedeln framför mig men citodon ger inga såna biverkning
 
- Jag har läst bipacksedeln och i sällsynta fall kan citodon ge njurskador...
 
- Jaha... sällsynta fall ja, det är mycket ovanligt och inget man behöver oroa sig över...  men varför äter du citiodon ? Det går ju lika bra med Alvedon prova det istället och tänk på att det har varit varmt, man behöver dricka mycket mer än i vanliga fall...
 
 


Nähe, har det varit varmt ?
Behöver man dricka mer än vanligt oh my god det hade jag missat, eller inte
Visst har det varit varmt men det är ju inte så att jag tillbringat dagarna i full action ute i solen och svettats järnet, snarare tvärtom
Det har varit mer sitta i skuggan och lösa korsord, tagit det väldigt lugnt  och jo, jag har druckit lite mer än vanligt med tanke på just värmen men problemet är ju att jag inte har kissat ut något av detta på "naturlig väg"
Ja, varför äter jag citodon ?
Kanske för att jag haft så in i hel*ete ont att Alvedon och liknande varit som en piss i universum för det är ju inte så att jag är någon storknaprare av starka värktabletter
Jag menar det är ju mer än en gång under dessa månader som min läkare erbjudit mig starkare tabletter men jag vänligt men bestämt sagt nej och provat andra vägar istället
 
 
 
 
Med facit i handen så hade jag kunnat vara utan samtalet till sjukvårdsrådgivningen eftersom hon överhuvudtaget inte lyssnade på vad jag sa vilket blev uppenbart ju längre vi pratade
 
- Så länge man kissar tre till fyra gånger per dygn är det normalt
 
- Ja men det är just det jag inte gör, jag känner mig inte kissnödig överhuvudtaget och när jag ändå försöker så kommer ingenting
 
- Drick mer, du dricker för lite helt enkelt
 
- Hur mycket ska jag dricka ? Jag skulle tro att jag druckit runt 1.5 till 2 liter om dygnet
 
- Det är varmt man måste dricka mycket och så länge man kissar tre till fyra gånger per dygn är det ingen fara
 
- Ja det är ju det där med tre till fyra gånger om dygnet som är problemet...
 
- Men det beror inte på citodonet men är du orolig kan du ju ta Alvedon istället och känner du likadant i morgon kan det vara bra att kontakta vårdcentralen
 
Bra, då vet jag
 
 
 
 
Har du följande symptom
 
*Inte känna dig kissnödig under flera dygn - trots ökat vätskeintag
* Att efter vätskedrivande "kissa av sig" 1.7 respektive 2.1 kg
*Att vara yr och må lite illa
* Att ha svullna fötter o ben
*Att urinen  - när den väl kommer - "skummar"
 
I ett sån läge behöver du inte oroa dig ett dyft, det beror helt enkelt bara på värmen och allt du behöver göra är att dricka mer
Dom där sällsynt biverkningarna är just så sällsynta att man överhuvudtaget inte behöver bry sig om dom ...

 
 
 


2 kommentarer:

  1. Du är ju nedsatt lite överallt efter dina sjukhusvändor senaste tiden så visst fan kan njurarna vara påverkade! Hoppas du får bättre hjälp på vårdcentralen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur man kan tänka själv...

      Radera