torsdag 22 maj 2014

Jag är tydligen en...

... fara för mig själv
 
 
Nej, det är inte så att jag utsatt mig för akut fara eller ägnat morgonen åt självskadebeteendet
Snarare tvärtom, jag har inlett dagen på lugnast möjliga vis genom att sitta och halvslöa framför morgonTvn utan att egentligen ägna något större intresse åt det som sades där utan min koncentration var snarare riktad mot det korsord jag höll på att lösa men så plötsligt hajjade jag till och började lyssna och insåg att jag måste vara otroligt naiv och lätt korkad eftersom jag aldrig någonsin vare sig sett eller upplevt skorstenar, midsommarstänger eller andra "uppskjutande" byggnader som fallossymboler och rena hyllningar till männen eller snarare hyllningar till det manliga könsorganet och att det därmed inte är så konstigt att tjejer känner sig utnyttjade när det kommer till sex eftersom allt bara handlar om mannens tillfredställelse och än en gång kunde jag konstatera att jag nog måste vara lite naivt korkad eller haft en extrem tur eftersom jag aldrig tänk den tanken utan sett sex som något för bådas skull
 
 
 
 
Samtalet gled sen vidare in på att hemmet var den absolut farligaste platsen för en kvinna att vistas på eftersom det är just i hemmet allt oavlönat arbete såsom städning, tvätt och disk förekommer
Oavlönat arbete ?
Ja om man väljer att se tvätt, städ, disk mm som arbete så visst fanken är det ett oavlönat arbete precis som gräsklippning, renovering, målning av hus, däckbyte, promenader med hunden, lek med barnen  osv i all oändlighet dvs allt du gör
- vare sig du är man eller kvinna -  för att få vardagen att fungera är oavlönat arbete om man väljer att se det på det sättet och jag kan inte låta bli att bli lite provocerad
På vilket sätt är jag en fara för mig själv för att jag har valt att arbeta deltid för att hinna både vara med Linn  och ( för det mesta ) ta hand om tvätt, disk och städ och på så sätt se till att den tid vi har ledigt tillsammans kan ägnas åt att just vara tillsammans utan en massa måsten och borden
För rent krasst, om vi inte hade den här lösningen så skulle jag definitivt utgöra en fara för mig själv och med största sannolikhet inte "hålla" hela vägen in  i mål dvs fram till pensioneringen
Ibland blir jag trött på den enkelspåriga debatten
 
 
 
 
Jämställdhet och samhällsansvar i all ära men i just det här fallet väljer jag att vara väldigt egoistisk och att  sätta mitt eget och familjens bästa före allt annat och jag säger som jag gjort så många gånger förr
- Jag tror att det allra viktigaste jag kan föra vidare till mina barn är att tro på sig själva, att stå upp för sin magkänsla och göra det dom mår bra av
För mig känns just de detaljerna betydligt viktigare än att tvinga på Linn kläder från "killavdelningen"  eller att istället för Monster High dockor och hästar köpa traktorer/bilar och uppmana henne att byta ridningen mot en mer  "manlig" sport
För på något vis så är jag övertygad om att  både Linn eller Anna inte kommer att se/ser midsommarstången, Kaknästornet eller något annat uppstickande som en hyllning till det manliga könsorganet utan helt enkelt ta det för vad det är och jag är övertygad om att Joakim inte ser kvinnor som slavar vars främsta uppgift är att behaga mannen och om hon befinner sig mer än fem meter från spisen så är hon på rymmen
För trots att deras mamma tydligen är  naivt korkad och en fara för både sig själv och förmodligen då även för sina barn så tror jag att jag lyckats med att ge dom bra grundvärderingar och att dom med en självklarhet anser att vi alla är lika mycket värda
- vare sig vi är kvinnor eller män



 


2 kommentarer:

  1. tänkte samma sak när jag hörde det där.... herreje? då borde männen reagera på tunnelbanenedgångar, biltunnlar och ..tja...dörröppningar då eller? vad ÄR det med detta överanalyserande? och denna hausse om könstillhörighet och könsneutarlitet osv... visst, alla är givetvis fria att klä sig och känna sig som de vill, absolut, men naturen är skapad så att det levande med bara några få undantag har TVÅ olika kön för att överleva och fortstå... är det något vi plötsligt ska skämmas för och göra allt för att sudda ut? vad handlar det om? jag kanske är korkad.... kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen på det, skönt att vi är fler korkade här i världen så man slipper känna sig ensam *kram*

      Radera