fredag 9 maj 2014

Linn har inte...

... ärvt det efter mig
 
 
Att Linn har stenkoll på saker och ting är ju ingen nyhet precis men ibland kan jag inte låta bli att förundras över hennes förmåga att snappa upp saker och ting och lägga dessa i sin minnesbank
Nu när jag varit hemma har jag fått en ( o - ) vana att se på div TV program för att fördriva tiden
Lagom till Linn kommer hem med skolbussen börjar "Holby City" en lite småtrevlig sk "sjukhusserie" som jag gärna tittar på om inget annat står på agendan
Linn brukar sjunka ner bredvid mig  i soffan och när vi pratat en stund om vad som hänt i skolan så brukar hon sitta kvar ett par minuter och kolla på "Holby City" tillsammans med mig
- observera några minuter
För just mer än några minuter blir det inte innan hon skuttar iväg och gör något roligare och visst händer det att hon tittar till på programmet en liten stund då och då men det är absolut inget slaviskt följande från hennes sida utan mer sporadiskt och just därför blev jag lite paff igår när vi åkte hem från fritids och Linn frågar mig hur det gick för Dr Digby
 
 
 
- Dr Digby ?
 
- Ja du vet han som är kär i Channtelle och som kunde vinna ett pris...
 
Aha tänker jag du menar den där mörkhåriga läkaren med glasögon som är kär i den blonda tjejen med det stora leendet
 
Efter att jag berättat lite om vad som hänt med Channtelle och Dr Digby i dagens avsnitt ställer Linn nästa fråga
 
- Jac då, var hon lika sur och arg som vanligt ?
 
Jac ? Jac ? Jac ?
 


Jag erkänner, jag har följt den här serien om inte dagligen så i alla fall väldigt, väldigt ofta under de här månaderna som jag varit sjukskriven men det är ju det där med jag och namn
Namnen rinner av min teflonhjärna snabbare än snabbast och för mig är rollfigurerna mer "Sköterskan med den stora smilet" "Läkaren som jämt är sur" "Den snälla doktorn med lite krulligt hår" "Snyggingen som har en fd fru i USA" "Hon som har canser" "Han som är gift med henne som har canser"  osv osv i all oändlighet
Därför känns det lite halvknäckande att min dotter som endast sett avsnitten lite sporadiskt och inte ägnat den något större intresse har total koll på vad rollfigurerna heter
 
 
 

Lika förundrad som jag är över Linns förmåga att komma ihåg och lära sig saker snabbt lika glad är jag över att hon har den
Vilken otrolig tillgång i först och främst skolan och sen även senare i livet att ha förmågan att suga till sig kunskap som en svamp utan att behöva anstränga sig alltför mycket och att kunna lagra all information i hjärnkontoret för kommande behov
Själv är jag som sagt född med teflonhjärna och det där med att nöta in kunskap blir just med betoning på  nöta för min  del
Jag måste traggla, traggla, traggla och traggla lite till och ändå glömmer jag 90% redan efter bara några minuter
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar