fredag 1 augusti 2014

Hur många "Go´natt"...

... finns det i Frihamra ?
 
 
Grov överslagsräkning ger följande resultat 
 
51 dagars sommar lov , i genomsnitt  - lågt räknat -15 "Go´natt" och 8 "Vi ses i morgon" per kväll ger 765 go´natt och 408 vi ses i morgon
Behöver jag tillägga att den här sommarens nattningar alltmer börjar kännas som en av de största prövningar jag tagit mig igenom eller rättare sagt förhoppningsvis tar mig igenom
Nu är ju inte segdragna nattningar och Linn något nytt på himlen utan något vi mer eller mindre dragits med och lärt oss att leva med i snart nio år 
Ibland med små korta avbrott då det hela funkat hyfsat bra men på det stora hela har nattningarna och Linns insomnande känt som ett enda stort svart moln som inte låter sig tämjas
Och tro mig, genom åren har vi provat allt och lite till och det handlar inte om att prova en metod en kväll eller två utan vi har varit konsekventa och hållt ut för "alla" barn behöver ju fasta rutiner och en viss invänjning sen funkar nattningen som smort efter en vecka eller två ja kanske att man får hålla på tre eller fyra veckor men sen så...
 
 


... Sorry, men det har inte funkat på Linn
Hon är undantaget som bekräftar den regeln
Förmodligen är det väl som BVC sköterskan sa på femårskontrollen
 
- Ni har ju verkligen provat allt, det enda som återstår är sömnmedel...
 
Nämen skulle inte tro det va för hur det än är så påverkar inte Linns långa nattningar och sena kvällsvanor den lilla damen ett skvatt
Jag har ett flertal gånger läst forskningsrapporter om barn med sovmönster som Linns, dom har svårt med sociala kontakter, har svårt i skolan, kan inte koncentrera sig bla bla bla
Även i det fallet är Linn undantaget som bekräftar regeln
 
 



Just nu känns det som om den här sommaren har varit en enda lång kamp mellan Linn och oss
En kamp som för Linns del går ut på att få somna i vår säng och om inte det går så kan bäddsoffan i arbetsrummet fungera som substitut
Pauls och min kamp har varit att hålla henne ifrån vårt sovrum, det är absolut inte så att hon inte får sova hos oss, givetvis är hon mer än välkommen ner till oss om hon vaknar under natten men både Paul och jag är rörande överens om att somna ska hon göra i sin säng
Även om Paul och jag förutom vid ett tillfälle - när jag hämtade hem henne från övernattningen på ridlägret - stått på oss så är ungen envis och ger sig inte i första taget
I 51 dagar har vi fört kampen nu, 765 dj*vla go´natt och 408 vi ses i morgon
Behöver jag tillägga att jag är mer än less på dessa två fraser, att hela mitt inre fullkomligt kokar redan efter andra eller tredje "Go´natt" och att jag en kväll som denna när jag kände att jag skulle explodera vilken sekund som helst kände en stor tacksamhet över att vi är två som kan dela på ansvaret, hade vi inte varit det hade jag förmodligen antingen gett upp för länge sen eller blivit en hyfsat otrevlig mamma...
 

 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar