lördag 15 mars 2014

Att lära sig...

... förhandla
 
 
Nu i helgen stundar ett besök på Hööks och Linn har spanat in ett träns som hon känner att hon och Prinsessan absolut måste ha
Det finns bara ett litet krux - Linn har bara 300:- och det fattas 159:- för att drömmen om detta träns ska bli sann
Hon gjorde sina försök med mig på en gång men min plånbok är tunnare än tunnast i dagsläget så jag föreslog att hon skulle förhandla med sin pappa istället
 
- Förhandla ? Hur gör man då ?
 
 


Häromdagen inledde hon förhandlingarna under middagen
 
- Pappa jag måste förhandla med dig... Jag vill köpa ett träns men det fattas lite kronor
 
- Vad har du för motbud ?
 
- ?????
 
- Ja om man ska förhandla måste man ju erbjuda något i utbyte
 
- Jaha... Du kan få köpa dom där två böckerna som vi hittade på nätet....
 
Ungefär där strandade förhandlingarna en aning och Linn har under dagarna som gått mer än en gång tagit upp ämnet "Förhandling" och efter vårt lilla samtal i bilen igår trillade nog polletten ner till slut
 
- Mamma, nu vet jag... Pappa kan få choklad
 
- Vem ska köpa den då ? Har du pengar till det ? När man förhandlar ska man försöka komma på något som den andra vill ha men som han kanske inte kan köpa själv
 
Det uppstod en stunds tystnad innan Linn till slut sa
 
- Nu vet jag... Jag ska lova pappa att vara snäll när han är i Kanada, jag kan  ta hand om dig då
 
Jag inte bara tror utan jag är rätt säker på att Paul inte kan säga nej till det erbjudandet
Det skulle nog kännas rätt skönt för honom att åka iväg  nästa vecka i vetskapen av Linn tar hand om mamma och att hon dessutom lovat att vara snäll så att riskerna för att vi två ska drabba samman som värsta orkanen i alla fall har mildrats något


2 kommentarer: