fredag 14 mars 2014

Mat &...

... minnen
 
 
När jag gick på högstadiet åkte jag och min kompis ofta in till Stockholm
Målet för våra Stockholmsresor var oftast Hötorget för det var där alla balla halsband och smycken fanns och det var även där dom tuffa "indianskärpen" fanns, dvs tunna läderskärp med mönster gjorde av små små indianpärlor
Hade man ett "indianskärp" var man riktigt cool och hade man dessutom både ett svart och ett brunt ja då var man stentuff
Oftast handlade den mest om ren och skär ögonshopping, ibland inköptes något halsband eller ett par örhängen på rea men oftast så gick vi bara runt där och njöt av allt fint och drömde om bättre tider
Eller rättare sagt om mer pengar
Någon enstaka gång hände det att vi båda hade hyfsat bra med pengar så att vi både kunde köpa något smycke och sen ta rulltrappan ner till Hötorgshallen och leta oss in i hörnet där det såldes piroger
Nu såhär drygt trettiofem år senare minns jag dessa köttfärspiroger som bland det bästa man kunde sätta tänderna i och gratis saften som man drack till i små plastmuggar svalkade underbart gott
 
 
 
 
Men tiden gick och turerna in till Hötorget ersattes av annat men även när jag precis hade flyttat hemifrån hände det att jag kunde slinka ner i Hötorgshallen bara för att få avnjuta en pirog
Men sen tog vuxenlivet vid på allvar och dom där underbart goda pirogerna föll i glömska fram till för något år sedan då jag var i Hötorgshallen lite sorgligt kunde konstatera att man numera inte sålde några piroger längre utan det enda som erbjöds var falafel och kebab där man tidigare haft pirogerna
I dag önskade Linns sig piroger till middag, ja egentligen ville hon ha "En Gorbys" men några såna hade vi inte i frysen så jag bestämde mig för att göra egna köttfärspiroger och visst var dom goda men inte på långa vägar så goda som dom man kunde köpa i Hötorgshallen... 


1 kommentar:

  1. Var i början på 80-talet ett flertal gånger till Stockholm o Hötorget var favoritplatsen. Det var då tradition att äta en pirog nere i Hötorgshallen. Har försökt hitta igen smakerna varje gång jag nu på senare år gjort piroger med varierat resultat.

    SvaraRadera