lördag 15 mars 2014

Jag och...

... namn
 
 
Jag brukar inte ha några problem med att komma ihåg folks namn, man presenterar sig för varandra och sen sitter namnet där
Det finns dock två undantag, ett är ett syskonpar som är ganska nära varandra i ålder, dom är inte speciellt lika till vare sig utseende eller sätt att vara
Deras namn är inte heller speciellt lika men namnet börjar på samma bokstav och fast att jag -numera-  alldeles säkert vet vem som är vem så händer det att jag blandar ihop deras namn ändå
Sen har vi då två i personalen på Linns fritids, hon har gått där i lite mer än två och ett halvt år och fortfarande måste jag tänka till och jag är ännu inte säker på vem av dom som är vem
Även dessa herrar är så olika man kan bli, förutom att den ena är ljus den andra mörk så finns det en uppsjö av andra olikheter dom emellan men det spelar liksom ingen roll Patrik ser nämligen ut som en Daniel och Daniel ser nämligen ut som en Patrik
Och när jag i mitt förvirrade tillstånd ska försöka komma ihåg vem som är vem av dom så slutar det alltid med att hjärnan går på högvarv och att jag undviker att nämna deras namn förns jag lite snyggt kan fråga Linn
 
- Är det Patrik som....
 
Lika ofta som jag ställer den frågan lika ofta suckar Linn och utbrister ett
 
- Men mamma du vet väl att det är Daniel som....
 
 
 
 
Men förutom dessa två exempel så brukar jag ha hyfsat lätt för mig när det handlar om namn i verkliga livet
Lie värre blir det när jag beger mig in i böckernas värld då blir jag helt plötsligt rejält dement och glömmer namnet i nästan samma stund som jag läst det
Figurerar det alltför många namn får jag verkligen skrubba av de grå små hjärncellerna för att ha koll på alla olika karaktärer
Därför blir jag lite lätt avundsjuk när jag hör Linn prata om karaktärerna i boken hon precis har avslutat
Hon rabblar en massa konstiga namn, det är en Ovid, en Mrs något konstigt efternamn, en Mr något ännu konstigare efternamn, det är en butler med ett så skumt namn att jag glömde det i samma sekund som hon uttalade det osv osv
 
 
 
 
Häromdagen när vi Linn och Paul pratade om nämnda bok och alla dessa namn fladdrade ur deras munnar kunde jag inte låta bli att sucka fram ett
 
- Jag fattar inte varför inte personerna i den boken jag läser nu kan heta  Britta, Kalle och Stina istället för So-nyos, Hong Tae-hee , Chi-hons eller vad det nu kan vara för namn
 
Paul undrade lite fint vad det var för bok jag höll på att läsa
 
- Det är en bok om en familj i Sydkorea vars mamma försvinner
 
- Jag tror att du har svaret på frågan där.....
 


3 kommentarer:

  1. Nu blev jag lite nyfiken på vad boken heter... min E är helsåld på sydkoreanska dramer och ungdomskulturen. Tänkte om boken kanske också kunde vara nåt för henne... hon skulle inte ha några som helst problem med namnen heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken heter "Ta hand om sin mor" och är skriven av Kyung-Sook Shin. Handlar om en mor som försvinner och hur det påverkar familjen, förutom att jag har svårt att ha koll på alla namn så är den riktigt bra :-)

      Radera
    2. Okej tack :)
      Nämnde det för E o hon hade hört talas om boken :)

      Radera