söndag 16 mars 2014

Utelek is...

... da shit för Linn
 
 
Strax efter sju i morse undrade Linn om det var okey att hon gick ut
Sådär en fyrtiofem minuter senare kom hon in och undrade om vi kunde äta frukost snart
Efter frukosten blev det en snabbtur till stallet och sen åkte vi iväg för att fylla på matförråden
När vi kom hem stannade Linn givetvis kvar utomhus, hon kom in efter en stund för att hjälpa till att fixa hennes ridhjälm som skulle förses med nya glitterstenar
Efter en liten stund inomhus hängde hon med mig och Picasso ut på promenad och när Picasso och jag en timme senare bestämde oss för att gå in stannade Linn kvar ute
Nu ytterligare en timme senare är hon fortfarande ute och leker
 
 


I fredags kom hon hem från skolan strax efter ett, öppnade ytterdörren, kastade in skolväskan och ropade ett glatt
 
- Jag stannar kvar ute...
 
Sen roade hon sig på ute på tomten i dryga halvtimmen innan vi åkte iväg upp till stallet och pysslade om Prinsessan samt red en sväng
När vi en o en halv timme senare landade hemma igen fick Picasso och jag återigen gå in utan Linns sällskap
Strax efter fem undrade jag om det inte var dags och komma in och äta middag varpå Linn svarade att hon inte hade lekt färdigt ännu
Och så här ser det ut i stort sett varje dag, Linn älskar att vara ute och det spelar ingen roll om hon har sällskap av en kompis, Picasso eller är helt ensam, får hon bestämma är hon allra helst utomhus
Antingen är det "lufthästarna" som måste tränas i hoppning, dressyr eller terräng, skötas om eller helt enkelt bara ridas ut en sväng eller så byggs det kojor, cafeer, cyklas, tas en promenad  eller vad det nu kan vara
Och handen på hjärtat, det är kanske inte alltid Paul och jag gör vågen när vi ser hennes "träningsbanor" eller diverse installationer ute i trädgården och det har väl hänt mer än en gång att vi tittat på varandra och undrat vad grannarna egentligen tycker om våran trädgård
Men...
 
 
 
 
 
... ja, jag har hellre en trädgård som ser ut som  en installation ala knasig konstnär än ett barn som helst av allt vill vara inomhus och sitta framför tv:n/datorn och som man får jaga ut med blåslampa
Men visst har Linn gånger då hon fastnar framför datorn och tv:n en längre stund men när det inträffar rycker vi bara på axlarna och låter det bero  eftersom det är så ovanligt
Enda gångerna vi säger nej till TV/dator är när Linn har kompisar här för jag kan för mitt liv inte förstå varför man som första aktivitet ska välja film/datorspel när man har "playdate"
Okey att man avslutar ett par timmars lek med lite slapphäng framför en film men jag kan inte låta bli att förundras lite varje gång ett barn direkt ber om att få se film
Vad hände med spontanleken liksom ?
 
 
 



4 kommentarer:

  1. Härligt med barn som vill vara ute. Får Isabelle bestämma är hon med helst ute. Sällan som hon fastnar i datorspel. Däremot gillar vi att se film eller dokussåpor. Men det gör vi på kvällen en stund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvällstid är en helt annan sak :-) Jag förundras över att så många barn har sån ovilja till att varautomhus

      Radera
  2. Vilken otrolig gåva, både för Linn och för er, att ha ett barn som älskar att vara ute! Alltför många barn sitter bara inne och glor på skärmar och vet absolut inte hur man kan leva ut sin egen fantasi i lekar. Känn er benådade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fascineras nästan dagligen av hennes fantasi o kreativitet och jag är otroligt glad över att hon trivs utomhus

      Radera