torsdag 20 mars 2014

"Mitt Kök"...

... i vårat kök
 
 
När Linn frågade vad vi skulle äta till middag och jag svarade "Lax & spenatpaj" rynkade hon ogillande på näsan och en liten suck hördes
Snabbt insåg jag att det gällde att vara smart och få henne med på tåget så jag föreslog att vi skulle hjälpas åt att fixa pajen och leka lite "Mitt kök"
Ett förslag som Linn snabbt nappade på och genast intog hon rollen som huvudkock
 Pajdegen var redan uttryckt i formen så det var bara att sätta igång med fyllningen
Linn åtog sig att vispa ihop "smeten" dvs ägg, grädde och riven ost
 
 
 
 
Under tiden som hon rörde ihop fyllningen berättade hon för den tänkta tv-publiken hur viktigt det var att vispa rätt så att allt blandades och att man helst skulle välja grädde från glada kor och gärna ekologiska ägg eftersom dom hönorna hade det mycket bättre
Vi hade riktigt roligt under vår matlagning/TV inspelning och när pajen väl stod i ugnen hjälpte Linn till med att skära grönsaker och duka fint alltmedan hon berättade vad hon gjorde och varför
 
 
 
När pajen sen var färdiggräddad och Linn tagit den första tuggan konstaterade hon
 
- Wow vilken god paj, värsta laxpajen liksom
 
Och det måste ha varit en väldans god paj för Linn tog inte bara en bit utan tre bitar innan hon lutade sig tillbaka och suckade nöjt
 
- Nu är jag proppmätt mamma
 
Dagens matlagning hade förmodligen gått betydligt fortare om jag hade gjort den på egen hand men det är högst tveksamt om pajen fått samma goda betyg av Linn om jag inte hade använt mig av lite "mammapsykologi" och låtit henne vara med vid tillagningen och så här efteråt känns det otroligt skönt att jag tog mig den tiden för trots att det är länge sen så minns jag med en liten sorg hur otroligt trist det var att som barn/tonåring så gott som alltid få höra "Nej jag gör det själv.... Jag gör bara på en höft det går inte att beskriva" varje gång man frågade om man fick hjälpa till vid matlagningen
Den senaste tiden har Linn visat stort intresse för både matlagning och bakning och jag ska banne mig blir duktigare på att ta med henne när jag bakar/lagar mat 
För även om det tar lite längre tid och blir lite bökigare så blir det så mycket roligare när man gör något tillsammans och jag skulle så gärna vilja ge Linn den där känslan och upplevelsen  jag själv har saknat så att hon någon gång i framtiden minns hur otroligt mysigt och roligt det var att få upptäcka den underbara mat & bakvärlden tillsammans med oss föräldrar 
 
 



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar