måndag 23 juni 2014

Att bli...

... tagen för given
 
 
Vare sig det gäller släkt eller vänner är den känslan aldrig rolig att känna men tyvärr känner jag den rätt ofta och jag kan inte låta bli att undra varför det blir så
Kanske har jag mig själv att skylla ?
Jag kanske skulle sluta vara den där som alltid finns till hands och lyssnar, ställer upp som barnvakt, alltid fixar en tårta, tar med mat, bjuder på en fika, lunch eller vad det nu kan vara
- kort sagt sånt som för mig är alldeles självklart att göra men som till slut lätt tas för givet och helt plötsligt blir man den där personen man liksom inte behöver anstränga sig för att bry sig om eftersom man vet att jag finns där ändå så istället behandlar man mig som ett andrahandsval 
 
 
 
Hur fånigt det än låter så blir jag ledsen när jag inte blir behandlad med respekt
Jag blir ledsen när mitt sällskap inte är mer värt än att duga när ingen annan finns till hands
Jag blir ledsen när jag bestämt att träffa någon och mitt sällskap inte är mer värt än att man kan rikta sin uppmärksamhet på annat/andra
Nej, det är inte så att jag kräver 100% uppmärksamhet men kanske att det vore trevligt att få känna känslan "vad kul att du är här och att vi har tid att umgås" istället för att snällt sitta/stå bredvid och känna att man lika gärna kunde befinna sig någon annanstans eftersom mitt sällskap ändå inte är tillräckligt roligt/intressant för att duga
 
 


Jag kanske är känslig och överreagerar men det är mer än en gång jag känt känslan av att inte vara tillräckligt intressant, att vara tagen för given, att duga tills någon annan dyker upp
Det är ingen trevlig känsla att  prata med någon och dennes intresse försvinner så fort någon annan sätter sig bredvid eller kliver in i rummet
Det är inte roligt att sitta runt ett kaffebord och känna känslan av att vara osynlig och att ingen bryr sig om vad man säger
 
 
 
 
Kanske är jag som sagt känslig, kanske överreagerar jag eller så är det så enkelt att vissa människor  helt enkelt inte tycker att jag är tillräckligt intressant och rolig att umgås med
Som tur är så har jag några vänner där den känslan aldrig infinner sig, vänner som  både ger och tar och sprider värme omkring sig
Vänner som får mig att må bra, vänner som får mig att känna att dom verkligen uppskattar mitt sällskap och tycker att det är roligt att träffas, vänner som lyssnar på vad jag säger och som inte glömmer bort mig bara för att någon intressantare dyker upp
Kanske är det dags att helt enkelt sluta lägga krut och energi  på alla dom som tar en för given och istället lägga allt det krutet på de som faktiskt bryr sig...
 
 
 
 
 

 


6 kommentarer:

  1. Ojoj jag lovar du är inte ensam känner precis likadant. Man tas för given men visst man får nog skylla sig själv lite, jag är ju sådan eller tror att man skall vara sådan...bryr mig om andra,(tycker jag är bra) ställer upp så fort de ber, ställer inga krav tillbaka, och så helt plötsligt är det ingen som hör av sig bara för att fråga hur man själv mår...eller dyligt.
    knappt pratar med en när man ses....osv osv. livet är inte så lätt när man tror man skaffat/fått en väninna... man blir så ledsen bara
    Men kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en trist och ledsam känsla, så mycket som man själv tycker är så självklart som andra kanske inte reflekterar över.Kram

      Radera
  2. Vet precis vad du menar! stor kram /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram tillbaka, i den bästa av världar skulle man slippa känna så

      Radera
  3. Usch vad trist. Ibland får man "sålla" lite bland sina vänner och tyvärr även inom familjen vem man vill umgås med. Jag tycker du verkar grym, önskar jag hade en vän som du! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är nog så att man får lov att sålla lite och välja var man lägger sitt engagemang men helt lätt är det inte Kram

      Radera