måndag 16 juni 2014

Tekniska prylar...

... och jag
 
 
Vi är väl inte direkt bästa vänner kan man väl milt uttrycka det hela
När något tekniskt "sk*ter sig" brukar jag överlämna till maken att ordna upp det,
det brukar liksom bli allra bäst så
Men så häromdagen efter att jag precis avslutat ett samtal med syrran så började handenehten till vår bärbara hemtelefon signalera att den inte hade kontakt med basenheten
Jag tänkte inte så mycke på det utan ställde tillbaka den i laddaren och hoppades väl på att den skulle hitta basstationen under natten
 
 


Men inte då, displayen visade samma meddelande även efter en natts vila/laddning
Visserligen används inte hemtelefonen speciellt flitigt men den ska liksom bara funka
Jag bestämde mig för att försöka göra en "felsökning" och började med det enklaste dvs läsa igenom bruksanvisningen men där hittade jag inte mycket till hjälp
Bläddrade lite förstrött igenom alla menyer i telefonen men inte heller där hittade jag något som skulle kunna lösa problemet
Sista utvägen fick bli att besöka hemsidan på nätet men inte heller där blev jag hjälpt så när Paul kom hem suckade jag tungt
Lite småsurt kändes det allt eftersom telefonen inte är speciellt gammal och den här gången hade Paul dessutom - lite halvt less på den usla hållbarheten hos våra tidigare bärbara telefoner - köpt en lite dyrare modell i förhoppningen att den skulle hålla lite längre
 
 


Efter att ha suckat ut min besvikelse över den icke fungerande telefonen och mina försök att hitta felet så övergick jag till att göra något annat och efter ett par minuter hör jag Paul säga
 
- Sådär, nu har jag fixat det...
 
? ? ?
 
Ehhh, bara sådär liksom ?
 
Med tanke på mina - för en gångs skull - ansträngningar så kändes det lite surt men jag var ju tvungen att fråga vad han hade gjort
 
- Jag gick in i menyn bara och startade om den...
 
 
 
 
Bara sådär liksom, hur enkelt som helst när man vet hur man ska göra
Nejdå, jag är inte ett dugg bitter över att jag gick bet nu när jag för en gångs skull i alla fall försökte men det vete fanken om jag kommer att göra fler försök
Varför liksom ?
Jag och tekniska prylar som inte fungerar är helt enkelt inte kompatibla med varandra och varför ens försöka när det finns andra som gör det så otroligt mycket bättre ?
 
 
 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar