torsdag 12 juni 2014

Att låta...

var sak ha sin tid
 
 
Skolavslutningstider och under den gågna veckan har jag sett många bilder på glada studenter
Studenter som i väntan på den stora dagen i vissa fall firat med både bal, div fester, champagnefrukost mm för att slutligen på avslutningsdagen vid utspringet mötas av plakat och få både blommor och små gosdjur hängda runt halsen
Helt i sin ordningen, att ta studenten och därmed klivet in i vuxenvärlden är stort och ska absolut firas med buller och bång
 
 
 
Men jag tycker mig ana att detta "studentfirande" börjar smyga sig in redan i grundskolan och jag har lite svårt att förstå varför
Både förra året och även i år så noterade jag att några barn vid skolavslutningen fick både  blommor och små gosdjur i blågula band hängda runt halsen och jag kunde liksom inte låta bli att tyst för mig själv undra varför ? 
Om man redan på låg-mellanstadiet smyger in "studentfirande" under skolavslutningen hur ska man då sen fira för att göra studenten till den där alldeles speciella dagen som den borde få vara
Varför har så många så bråttom ?
Varför helt enkelt inte låta var sak ha sin tid ?
 

 
 
Men visst, vi firar också sommarlovet i all sin enkelhet
I år blev det middag på Frasses och sen en glass men det där med blommor och gosdjur skippade vi, ja i ärlighetens namn så har tanken aldrig slagit mig att jag skulle hänga blommor runt halsen på Linn och än mindre någon liten nalle
Jag menar, vad skulle nästa steg bli ?
Om Linn vid åtta års ålder fick blommor och en nalle vad skulle vi då behöva toppa med på studentdagen ?
En olivlund och en häst ?
 


Nej, jag kommer nog aldrig förstå den här ivern att göra barnen stora så fort
Kalas har man bara när man fyller 1,2 och möjligtvis 3 år sen ska det vara party, disco, tjej-herrmiddag, poolparty eller vad man nu hittar på men kalas är ju bara såååå barnsligt
Leksakerna ska rensas ut innan barnet fyller fem-sex år och med stolthet i rösten ska man berätta att barnet minsann vuxit ifrån allt vad dockor, barbie och dyl. heter och inte tycker om att "leka" längre, att vederbörandes barn sen i nio fall av tio fullkomlig kastar sig över leksakerna hemma hos sina kompisar är en annan femma
Härhemma bågnar hyllorna av leksaker som flitigt används och firande ala studenten lyser med sin frånvaro en avslutningsdag som denna
Jag skulle ge vad som helst för att kunna stoppa tiden eller i alla fall sakta ner den lite och få njuta ännu mer av att Linn är just Linn 8 år
 
 


När och om Linn tar studenten kommer vi med all säkerhet att fira henne med buller, bång och full armada men fram tills dess ska skolavslutningen få vara just skolavslutning och de enda som kommer att få blommor och presenter är möjligtvis Linns lärare

 
 
 


2 kommentarer:

  1. Helt riktigt och klokt, låt ungar vara ungar för tusan! kram/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känner jag mig som en surkärring men... Ungar ska vara ungar :-)

      Radera