måndag 2 juni 2014

Jag har insett...

... att jag INTE är odlartypen
 
 
Varje vår händer samma sak, jag planerar att i år ska jag minsann odla morötter, sallad, rädisor, persilja ja kort sagt f*n och hans moster och varje år händer samma sak dvs oftast händer ingenting eller så satsar jag stort och slänger ner en massa fröer i jorden och ungefär i samma veva som jag täcker fröerna med jord så upphör mitt intresse för odlandet och det enda som växer och frodas är ogräset och möjligtvis de tomatplantor jag brukar sätta i en hink ute på balkongen
Ja förra året gick jag t.o.m så långt att jag införskaffade pallkragar som gjordes iordning, div fröer petades ner och framåt slutet av sommaren kunde vi bland allt ogräs skörda sytrådstunna morötter och en hel del persilja som marsvinens med stor förtjusning glufsade i sig tillsammans med salladen jag sått i en kruka
 
 



Även i år inträffade samma sak, när våren började smyga sig på kom alla de där tankarna över mig igen att i år ja då skulle jag inte bara plantera en massa fröer i år skulle jag minsann även rensa ogräs, gallra och sköta om rabatterna och i år skulle jag nog även försöka mig på att odla potatis
Jag läste på om hur man odlar potatis, funderade lite över om jag skulle odla morötter, sallad eller något annat också men så...
 
 
 
 
... plötsligt drabbades jag av insikten att jag innerst inne inte är ett dugg intresserad av att ligga på knäna och rensa ogräs och gallra bland morötterna för precis som jag konstaterade för maken så finns det ju faktiskt folk som ägnar sig åt att odla dessa godsaker på professionell basis och att läckerheterna faktiskt finns att köpa i närmaste affär
Så i år bestämde jag mig för att inte ens försöka utan helt enkelt glädjas över att ha kommit till insikten av att livet är för kort för att slarvas bort på sånt som inte roar en och istället för att sitta och gräma mig över att tiden, lusten och orken att sköta dessa odlingar aldrig tycks infinna sig så ska jag med nöje ägna mig åt sånt jag tycker ör roligt dvs umgås med familjen, läsa en bok, lösa ett korsord eller helt enkelt bara vara
 
 


Men eftersom vi nu införskaffade pallkragar förra året så vore det ju synd om dom bara blev liggande där på backen till ingen nytta så när vi var på Blomsterlandet investerade vi i en krusbärsbuske, två buskar med Amerikanska blåbär och två jordgubbsplantor i all enkelhet
- överlever dom så överlever dom och har vi riktigt tur kanske vi kan få några krusbär,  en jordgubbe eller två och med ännu mer tur hinner vi smaka ett blåbär innan rådjuren hittar dom...
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar