torsdag 15 december 2011

Allt som inte är stulet...

... kommer tillbaka


I dag när jag kom till fritids var Linn och hennes kompis Astrid i full färd med att leta efter Linns lilla gosedjur "Rosa svans" som hade försvunnit
Linn och Astrid förenade nytta med nöje och passade på att plocka upp skräp medans dom letade
Dom lyckades fylla en liten påse med både papper, äppelskrutt, tomma smörpaket från matsalen mm mm dock utan att hitta "Rosa svans"
När jag gick in för att samla ihop Linns mössa, vantar och annat som skulle med hem så hittade jag "Rosa Svans" i Linns mössa


För ett par veckor sen försvann Astrids gula vindfleece på skolan
Jag har sett lappen om den försvunna fleecen men inte tänkt så mycke mer på den
Ja det vill säga inte förns nu på eftermiddagen då jag stod och vek tvätt och mitt i tvättberget helt plötsligt upptäckte att vi hade två gula fleecetröjor
Den ena betydligt större än den andra och mycke riktigt när jag tittade på namnlappen så stod där inte Linn utan

*tada*

Vindfleecen var Astrids
Förmodligen har den följt med oss hem av misstag, hamnat ute i tvättstugan och eftersom den inte ska tvättas med sköljmedel blev den nog liggandes där i väntan på lite tvättkompisar att fylla maskinen med
Eftersom jag mycke väl kan föreställa mig hur surt det skulle kännas om en av Linns PO.P fleectröjor försvann så ringde jag upp Astrids mamma för att "bekänna" mitt slarv och meddela att fleecen skulle följa med Linn till skolan i morgon för att återförenas med Astrid
Sara blev mkt mkt glad för som hon utrryckte det hela
- Om det försvinner en strumpa eller en tshirt gör inte så mycke men det har känts lite surt med  just den här fleecen...
Sen skrattade vi gott och konstaterade att det är sånt som händer

Så, ja allt som inte är stulet kommer tillbaka på ett eller annat sätt så nu väntar jag bara på att Bamses huvud ska dyka upp
Det där huvudet som Linns SmutsBamse tappade en gång i somras när Linn och hennes kompis förberedde sig för en tältnatt
Hipp happ var Bamses huvud bara puts väck borta
Vi letade längs vägen tjejerna hade gått
Vi vände ut och in på allt inne i tältet men...

... Bamses huvud var och har förblivit borta
Lite lustigt hur ett huvud till ett gosedjur bara kan försvinna sådär putsväck
Det handlar ju inte om att tjejerna hade varit iväg på världens promenadeller så  utan dom hade rört sig inom ett mkt begränsat område

Min mamma sa alltid

- Allt som inte är stulet kommer tillbaka

Kanske är det så att Bamses huvud blev stulet och därför aldrig återfunnits
Eller är det så att Bamses huvud blev gömt ?
Kanske bortkastat ?
Ja, det lär vi aldrig få veta
Det enda vi vet är att Bamses huvud sen den eftermiddagen är puts väck borta utan att någon av de tre närvarande barnen  säger sig veta vad som hände
Men kanske, kanske är det så att det finns någon som vet vad som hände med Bamses huvud men som aldrig någonsin kommer att tala om det ?

Själv tror jag på karma och att man inte leker med Bamses huvud ostraffat
What goes around comes around...

1 kommentar:

  1. mitt lås är fortfarande borta dock.... inte sagt att det inte kan dyka upp igen...för vem 17 skulle hunnit stjäla det på 3 sekunder i en källare där jag var ensam?
    fast spöken kan kanske oxå vara tjuvaktiga...? /K

    SvaraRadera