onsdag 28 december 2011

Tyst & tomt...

... i huset

I söndags åkte svärfar hem till Hällekis
I går morse skjutsade jag Joakim till bussen, han skulle möta upp Hanna och sen fortsätta sitt jullovsfirandet med en kryssning till Tallin
I morse åkte Anna och Magnus hem till Varberg
Så nu är vi bara den "lilla" familjen igen med allt vad det innebär på gott och ont
Huset blev märkbart tyst och tomt och det tar nog ett tag innan vi vänjer oss vid att bara vara vi tre härhemma




Helt klart saknar jag mina två vuxna barn men som vuxen kan jag se fördelarna med att dom har lämnat boet och prövar sina vingar utan att ständigt ha mammas vakande öga över sig
Relationen till mina barn ser helt klart annorlunda ut nu jämfört med när dom bodde hemma
Men precis som jag har tyckt under hela deras uppväxt så är "här och nu" den allra mysigate tiden
Det är en himla mysig känsla att få vara mamma till två "vuxna" barn och när jag ser på mina två äldsta så kan jag inte annat än att känna mig otroligt stolt över det jag ser
Joakim och Anna har utvecklats till två helt underbara, omtänksamma, snälla och alldeles supermysiga personer som bara genom att finnas till gör mitt hjärta varmt varje dag




Vi vuxna tycker givetvis att det är tråkigt att behöva skiljas åt och veta att det nu dröjer några månader tills nästa gång vi ses men vi kan ändå greppa det
För Linn är det hela betydligt jobbigare
Hon saknar sina båda syskon så att det värker i hjärtat och tycker att några månader är som en hel evighet

För Linn har de senate dagarna varit rena rama himmelriket
Att få ha haft både Anna, Joakim & Magnus här under ett par dagar har för hennes del inneburit att det hela tiden funnits någon tillgänglig som varit pigg på att leka, busa, se film, spela spel eller helt enkelt bara erbjudit en varm famn att gosa i
Nu får hon hålla tillgodo med "tråkmamma" och "tråkpappa" som förutom att vara med Linn även behöver lägga tid på allt det där tråkiga vardagliga som städ, tvätt, disk mm
I dag bestämde vi oss dock för att bortse från alla måsten och istället bara vara så vi tog en sväng in till Rimbo och sammanstrålade med Petra, Julia & Johanna i lekparken
Efter en stunds lek åt vi lunch på Subway och vips hade vi slagit ihjäl några timmar i trevligt sällskap och sen när vi kom hem kändes tystnaden och tomheten inte lika påtaglig längre




Innan vi åkte in till Rimbo ringde jobbet på för att kolla om min semester i morgon var beviljad och det var den
- härligt !
Paul hade ju ingen semester i somras så det har varit riktigt mysigt att ha några dagar  nu där vi riktigt hunnit känna att vi varit lediga tillsammans
Nu ska jag bara jobba ett kort pass på fredagkväll och sen är jag ledig i helgen och nästa vecka blir det dagtid för min del sådå får  Linn & Paul roa sig på egen hand på förmiddagarna medans jag jobbar o sliter för brödfödan




1 kommentar: