onsdag 21 december 2011

Nu är det bara...

... att leverera


Efter att ha fått höra att jag inte fanns medplanerad i någon av de fem grupperna och att ingen visste vad som skulle hända med mig blev jag lite smått irriterad och min första tanke var att ringa min enhetsledare och fråga vad som står på men sen beslöt jag mig för att ta djuren i hornen och ringa direkt till chefen

Lagom uppretad och irriterad framförde jag mitt ärende och undrade vad hon hade tänkt göra av mig och fick ett förvånat
- Men du är ju inplanerad i grupp 1 precis som jag sa till dig på planeringsdagen

När den lilla detaljen var avklarad så gled vi in på det eminenta ämnet nya schemat och min tankar och åsikter om att lägga merparten av kvällspassen på oss med låg tjänstgöringsgrad
Hon undrade lite varför jag var så ovillig till kvällspass och jag förklarade att det dels beror på att jag helt enkelt inte tycker om att jobba kväll men att den största anledningen beror på att  Paul har en hel del kvällsändningar på Eurosport  och andra kvällsuppdrag så har vi ibland svårt att få till planeringen

Då gled chefen in på ämnet gruppledartjänsten och förklarade varför hon kände sig tveksam till att låta mig få den dels berodde det på min tjänstgöringsgrad, att jag inte varit delaktig i planeringen tidigare men framför allt för att jag haft så hög frånvaro både vad det gäller mig själv och VAB och vikten av att en gruppledare  verkligen finns på plats för att allt ska flyta på

Jag är fult medveten om mitt bagage och jag vet inte vad som for i mig, plötsligt flyttade en liten försäljare in i min kropp och gjorde något som är så mycke "icke Helen" som det bara går
Jag saluförde mig själv så nedrans bra att om jag kört samma taktik på en muslim så hade jag mycke väl kunnat sälja både fläskfile och falukorv till honom/henne utan några större problem

Linn har varit mycke sjuk ända sen hon började på förskolan men den här hösten har det verkligen vänt, hon har varit rejält förkyld och febrig en gång
Jag själv har haft min tennisarmbåge men i övrigt har jag inte varit förkyld eller haft besvär med vare sig astman, njurarna eller nå´t annat skit i systemet och den senaste tiden har jag känt mig mer på G än på många år




Efter en stunds prat där jag faktiskt upplevde att hon lyssnade på vad jag sa så undrade hon om det var okey med mig att vi körde på prov under tre månader
Jag är fullt medveten om att det är en "nödlösning" från chefens sida, att ingen annan varit intresserad av tjänsten pga olika skäl och att jag var sista kortet hon kunde spela ut

Men skit samma för min del jag ska göra mitt bästa för att leverera det som förväntas av mig och samtidigt ska jag hålla tummarna för att det fortsätter att gå åt rätt håll med min hälsa för hur det än är så är det här med planering och lite datorjobb blandat med jobb ute hos kunderna är något jag verkligen känner att jag vill prova på och det bästa av allt
- Jobba måndag till fredag 7 - 12
Är det något jag alltid ogillat med mitt yrkesval så är det just att jobba helger att få jobba månd till fredag och vara "som alla andra" har under alla året varit något av en dröm för min del

Många kommer säkert att tycka o tänka ett och annat om att jag får chansen att prova på men let´s face it dom två som jag ( och många andra )  såg som rätt självklara för tjänsten har båda tackat nej och hur det än är så har jag varit fast anställd sen 1997 och någon gång kanske man ska få lite utdelning för lång och trogen tjänst




Även om chefen och jag hade ett riktigt bra samtal idag så är hon inte min stora favorit och jag inbillar  mig inte på något sätt att det hela kommer att bli enkelt
Tvärtom, det kommer att vara uppförsbacke, blod, svett och tårar
Men just nu är jag bara så less på allt och  alla och vill framåt,
Jag vill att något ska hända och idag gjorde jag något så ovanligt som att saluföra mig själv
Jag lämnade den där "Nej inte kan väl jag attityden" ifrån mig en stund och plockade istället fram det jag är bra på och tydligen så köpte chefen det och nu är det som sagt upp till mig att leverera det jag påstått mig kunna leverera
Fixar jag inte det så har jag iallafall försökt och är det så att det går åt pipan så får jag snällt krypa tillbaka under min sten igen och slicka mina sår








7 kommentarer:

  1. oh då får man gratulera och hålla tummarna för att det kommer att fungera och vara så roligt som du tror!!/K

    SvaraRadera
  2. Heja heja, bra och härligt okvinnligt att Du marknadsför Dig själv! Mer sånt behövs inom arbetslivet, inte bara "inte kan väl jag...."

    SvaraRadera
  3. Jag kan väl tacka Paul för att han peppat mig en hel del den sista tiden och tryckt på just att kvinnor har så lätt att tala om vad vi INTE kan istället för att trycka på VAD vi kan och vad vi är bra på så jag har de senaste dagarna haft brainstorming med mig själv och så smått börjat tänka i helt andra banor och sen är det rätt enkelt - det man inte kan kan man alltid lära sig *positivt tänkande*

    SvaraRadera
  4. Grattis till att du fått "chefsförtroende". Det är du värd!

    Tycker också skolan vart ett underbart lyft för hälsan! Jag var rejält förkyld när jag var hemma efter lårplastiken. Men Tilde, hon har inte varit hemma en dag sen skolstarten! På fredag firar vi med chokladpuddning att jag inte vabbat sen i augusti :-D.

    SvaraRadera
  5. jag förstår att du tog tjänsten. jag tycker du har gjort helt rätt för dig och din familj. jag hoppas att det går relativt smärtfritt. och jag hoppas att hon är ärlig mot dig.
    hos mig har hon idag förbrukat det lilla uns av förtroende och respekt jag hade kvar för henne. jag hoppas vi får tillbaka våran glada arbetsplats.
    **KRAM**

    SvaraRadera
  6. Just nu är min glädje totalt inställd på att få bli "normal" att jobba månd-fred som "alla andra" Bossen litar jag inte på för fem öre men det är klart jag hoppas att hon varit någorlunda ärlig om inte annat får jag väl stå där och känna mig korkad och blåst som ens försökte
    Förhoppningsvis får vi tillbaka våran glada o mysiga arbetsplats men i dagsläget sr det ju inte särskilt ljust ut på den punkten =(

    SvaraRadera
  7. Jag blir så genuint jätteglad ända in i själen för din skull, när jag läser det här! Kram och lycka till!

    SvaraRadera