onsdag 29 januari 2014

Ärlighet kan...

... löna sig
 
 
I går besökte Linn och jag vår favorit Zoobutik
Hö, hundmat och lite annat stod på inköpslistan
 När det var dags att betala sa kassörska
 
- 198 kronor
 
 
Med tanke på att bara hundmaten kostade 299:- så lät det lite för bra så jag frågade om hon tagit betalt för hundmaten vilket visade sig att hon hade missat
Hon tackade för att jag var ärlig och jag kontrade med att det skulle ha känts lite kymigt om jag bara varit tyst och hon sen hade hunnit inse sitt misstag och dessutom vill jag kunna handla där med gott samvete i framtiden
 
 


När jag sen fick kvittot i handen såg jag att hon bara hade tagit betalt för en liten höpåse och inte för en mellan och med tanke på vår tidigare konversation så kände jag att det nog var på sin plats att vara ärlig även om detta varpå hon ryckte med axlarna log och sa
 
- Äsch , se det som en liten rabatt...
 
 


Med tanke på att vi med all säkerhet handlar spån, hö, hundmat, tuggben, marsvinsfoder och allt annat som våra fyrbenta små vänner kan tänkas behöva  för minst 1000:- i månaden så kändes det helt ok att få lite ärlighetsrabatt utöver den vanliga bonusen



2 kommentarer:

  1. Ha ha ja så kan det gå... men ärlighet varar längst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den gör ju det och på något vis så brukar jag tänka att gnäller jag om dom slår in för mycke så måste jag nog vara ärlig och säga till när dom slår in för lite....

      Radera