torsdag 2 januari 2014

Vårt köksbord...

... är inte som andra köksbord
 
 
Förmodligen har det en inbyggd magnet som drar till sig allt och då menar jag verkligen allt från post, teckningar, nycklar, godis, leksaker, tidningar, hundmat, kattmat, glas, vantar
Ja kort sagt name it och det har förmodligen någon gång legat på vårat köksbord
Det händer ibland att jag tänker att jag skulle vilja köpa ett nytt köksbord
Kanske ett lite mindre som tvingade oss att hålla borsytan ren
Paul brukar skämta om att vi borde ha ett köksbord med sluttande bordsskiva så att det vore omöjligt att placera prylar på bordet
 
 


Men även om köksbordet oftast är ett katastrofområde så älskar jag vårat köksbord
Vårat köksbord är en del av vår familj där den - till en av mina vänners stora förtret - oinoljade ytan bär spår av åren hos oss
Där finns det lilla jacket efter en av Linns tänder när Linn halkade ner från sin stol som tvååring, där finns brännmärkena efter den lilla eldsvådan som uppstod när en plastpåse blåste in över ett tänt värmeljus
Där finns även andra hack, rispor och div märken efter ett liv tillsammans med oss
Till skillnad från många av mina vänner så har jag aldrig varit någon större "köksbordsbeskyddare" utan låtit bordet vara en naturlig del av vår familj
Det ligger varken för mig eller Paul att förfasa oss över hack eller spill utan vi har varit överens om att ett bord ska leva och användas och inte skyddas från den bistra verkligheten hos en barnfamilj för att sen ev. kunna uppbringa ett bra andrahandsvärde eller för all del vara en fin möbel att visa upp
Det där med fina ytor har liksom aldrig varit något för mig, jag föredrar att skrapa lite på ytan  och på något sätt tycker jag att köksbordet bara blir vackrare och vackrare för varje märke det får
Så även om jag häromdagen muttrade lite om att det skulle vara trevligt med ett litet bord så vill jag när allt kommer omkring inte byta ut vårat underbara köksbord men kanske att jag tar och befriar det från lite krafs idag
Men bara kanske,,,


4 kommentarer:

  1. Vad är det med tomma ytor som gör att de drar till sig precis ALLT?
    Får ni plats att äta eller äter ni någon annanstans?*nyfiken*

    Jag har inget riktigt köksbord utan ett gammalt skrivbord (en skiva och fyra ben). Till det har jag köpt fyra klappstolar (kan vara bra att ha sen). Så småningom, någon gång, ska jag köpa ett riktigt köksbord ... när jag hittar ett jag gillar. Just nu mer än duger det bord jag har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårt bord är ju för 6 -8 personer, ena änden brukar vara fri från skräp så att vi tre får plats att äta 😄 men i ärlighetens namn så är vi rätt mycket tvdinner människor

      Radera
  2. håller med dig, ett rejält köksbord kan bära inte bara en utan många historier i sitt naggade yttre utan att för den delen vara fult! mamma o pappa har ett furubord med rejält tjock skiva som hängt med så länge jag kan minnas. det kommer jag nog lägga vantarna på om de ngn gång skaffar ett annat, helt klart! visserligen har det blivit slipat och omlackat åtminstone ngn gång under allla år men det är ju som en kär gammal vän som alltid ställlt upp :) /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, köksbord ska få leva :-)

      Radera