tisdag 7 januari 2014

Nej, jag blev inte...

... jullovets mest pedagogiska mamma
 
 
När jullovet började sjunga på sista refrängen sket det sig totalt så i år går titeln till någon annan som säkerligen förtjänar den bättre än vad jag gör
Dagen började helt ok idag, Linn vaknade strax efter nio i morse så det fanns förutsättningar för att vi i alla fall  skulle kunna vrida dygnsrytmen lite åt rätt håll
Dessutom drog vi till stallet direkt efter frukost och blev kvar där i tre timmar
Två ridturer hann Linn med, en på Prinsessan tillsammans med mig och Picasso och en på Monia tillsammans med ett gäng tjejer som hjälper till att sätta igång hästarna efter vintervilan
 
 
 
 
Linn hade full koll på att det var säsongstart på "Det okända" och vi hade gjort en deal att hon skulle få se programmet och sen direkt i säng efter det
Så långt var vi överens och det var endast under väldigt milda protester som Linn borstade tänderna och sen kröp ner i sängen strax efter tio
Efter att ha legat o läst en halv timme bad hon mig släcka lampan och jag närde en svag förhoppning om att inom en mycket snar framtid kunna följa Pauls exempel och gå ner och lägga mig
Men...
 
 


... efter en stunds tystnad kom det
 
- Det kliar
 
- Det är varmt
 
- Jag kan inte sova
 
- Jag försöker verkligen men jag kan inte sova...
 
 
Och ungefär där någonstans brann det till i mig, mitt tålamod tog totalt slut och förpassade den pedagogiska mamma långt ut i januarinatten
 
- Om du inte somnar NU kan du glömma att vi åker vare sig till badhuset eller stallet i morgon, finns inte en chans att jag vare sig har lust eller orkar göra det om jag aldrig får gå och lägga mig
 
*wow*
 
Dom pedagogiska poängen verkligen haglade över mig, eller inte
Men efter ett par kvällar då vi haft samma visa och Linn inte somnat förns klockan närmat sig halv ett - ett och där jag därefter sovit allt annat än bra pga av värken och att dagen idag varit den gröndjävligaste dagen på mycke länge där jag förutom värken i axeln även haft jobbigt med astman samt under kvällen känt mig febrig och frusen så rann det liksom helt enkelt bara över
Linn blev givetvis ledsen men jag hade tappat allt vad tålamod och ork heter så jag skickade helt enkelt ner henne i vårat sovrum
 
*Bingo*
 
 


Inte nog med att vi ska ta itu med att vända tillbaka Linns dygn nu fixade jag även en liten extra bonus till det dvs få Linn att vilja sova i sitt rum igen
Efter varje natt hon somnat nere hos oss brukar det vara sådär en fyra-fem kvällars tjafs innan hon utan knot lägger sig i sin säng igen att protestera
Paul då ? Undrar säkert någon
Jo, självklart finns även han men efter att ha jobbat till midnatt två nätter i rad och därmed kommit hem vid ett - halv två på natten och med tanke på att han ska åka till jobbet strax efter sju i morgonbitti och sen kommer hem framåt midnatt i morgonkväll så kändes det inte mer än rätt att han fick göra kväll tidigt och överlämna nattningen av Linn i mina händer
 
 


Nu är klockan tjugo över tolv, Linn har somnat och ska man se det positivt så är det en halv timme tidigare än i går kväll
Jag ska också krypa ner och försöka sova en stund och innan jag somnar ska jag fundera över hur vi ska lägga upp morgondagen
Jag tycker inte om att hota och bestraffa men samtidigt känns det som om både stall, badhus och dagen i övrigt blir lite överkurs för min del just nu eftersom värken och astman totalt suger ur all min energi för tillfället och ska jag vara riktigt riktigt ärlig så finns det just nu bara en enda sak jag längtar efter och det är onsdag
- Fy bubblan vad skönt det ska bli på onsdag morgon, skjutsa Linn till skolan, ta en promenad med Picasso och sen bara slänga mig på soffan och göra absolut ingenting under de ynka timmar Linn är i skolan
- som jag har längtat efter det hela jullovet !

 
 

 


2 kommentarer:

  1. Jag tror att man måste få reagera och vara totalt opedagogisk, helt enkelt vara människa med sitt barn. Det viktiga är ju hur man gör sedan, när man inte har samma behov att explodera ;) Och uppenbarligen lider inte Linn någon som helst brist på bry sig om från er :)

    /Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det nog nyttigt att lufta lite och det viktigaste är ju att man sen kan prata om varför det blev som det blev och vad vi kan göra för att det inte ska bli så igen :-)

      Radera