måndag 13 januari 2014

Snön och...

... kylan har kommit
 
 
Alla jublar, dvs alla utom  jag som äger en SEAT
Jag hatar snö eller framför allt kyla eftersom det direkt innebär problem med att komma in i bilen
- 2 grader och dörrdj**** blir omöjliga att öppna och om dom mot all förmodan skulle gå att öppna så ser dom snabbt till att inte gå att stänga istället
Kort sagt - vintrar med en SEAT är som ett enda långt helvete
 
 


Jodå, jag kör med cupevärmare men det hjälper föga vilket Linn och jag fick erfara igår då vi skulle åka en snabbis till Renee för att hämta Linns kvarglömda överdragsbyxor
In i bilen kom vi, bilen startade, jag backade ut från uppfarten och samtidigt som jag svängde ut på vägen fnissade Linn till
 
- Mamma, min dörr går inte att stänga
 
Så förvånande, det har väl aldrig hänt tidigare
Bara att köra in på uppfarten igen och ställa in den tänkta trippen
Nu sitter jag här, kvart i elva har jag en tid på VC i Rimbo
*yippey*
I vanliga fall hade jag åkt iväg vid kvart över tio men idag känns det som om det är nödvändigt att gardera sig lite så jag planerar att dra iväg vid halv tio
- då hinner jag förhoppningsvis ringa efter en taxi om bildörren krånglar
Huvudsaken är ju att jag kommer dit i tid om dörrdj*** sen krånglar inne i Rimbo och  jag sen måste ta bussen hem och promenera från Finsta struntar jag högaktningsfullt i
 
 
 
 
Det är nionde vintern med min SEAT och belive me vi har testat med låsolja, smörja lister osv
Ja jag har t.o.m kollat med bilverkstan vars enda förslag på lösning av problemet var att man skulle plocka isär alla dörrdelarna ( gånger fyra ) vilket både är tidskrävande och rejält kostsamt samt förmodligen endast skulle hjälpa en kort tid
Så jag härdar ut mitt eländiga liv med min SEAT, fortsätter att hata kylan och vintern och hoppas på bättre tider men just nu hoppas jag på att jag tar mig till VC och att min käre läkare  inbringar lite hopp om en bättre framtid för mig och min axel


4 kommentarer:

  1. Låsen på min Hyundai var frusna i morse så jag kom inte iväg till skola/förskola/jobbet. Strax efter lunch kunde jag låsa upp. Nu ser det ut som om vi inte ska ha mer minusgrader och jag hoppas innerligt att det blir så. Den 23 januari ska jag lämna in bilen och få centrallåset bortkopplat. Det är själva centrallåsmekanismen som fryser. Jag kan stå ut med att låsa/låsa upp manuellt om jag bara kan ta mig in i bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt centrallås är urkopplat men det hjälper föga :-( jag hoppas på en kort period med kyla...

      Radera
  2. Det där känner jag igen. Samma problem går igen på golf också. Det är samma bil fast olika märken typ. Haha ja de har samma leverantörer eller vad sjutton det nu var.... Har ägt ett antal olika golfar och en seat också för den delen. Har förträngt om min seat höll på sådär men nära nog alla golfarna har krånglat. Just som du säger endera går det inte att öppna eller så går de inte att stänga efter att man öppnat dem. Har mer än en gång surrat fast en dörr med bältet. Ja om man inte kan komma in genom förardörren tar man såklart passagerardörren som sen inte går att stänga så då får man knyta fast den. Hahaha absurt men sant

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ler igenkännande, man får ta till åka knep. I dag kidnappade jag makens bil för att var på säkra sidan :-)

      Radera