onsdag 10 september 2014

Att våga utforska...

... det okända
 
 
Häromdagen tog vi en promenad runt elljusspåret, det var ett bra tag sen sist vi gick där och någon hade haft fräckheten att placera en svart papperskorg längs spåret
När Picasso först fick syn på nämnda papperskorg stannade hon tvärt och spärrade upp ögonen som om det vore världens monster hon precis fått syn på
Linn och jag fortsatte att gå och med lite lock o pock lyckades jag till slut få Picasso att ta mod till sig att passera detta förskräckliga monster
- skuttandes i sidled med rumpan vänd mot papperskorgen
 
 


 
Även dagen efter la vi en av promenaderna i spåret och när vi närmade oss den magiska platsen där papperskorgen är utplacerad såg Picasso till att söka sig bakom min rygg men när jag var så fräck att välja att passera alldeles intill papperskorgen och dessutom stanna till och klappa lite på den och lyfta på locket valde Picasso att trippa över till andra sidan och passera det hemska monstret med stigen emellan och blicken stadigt riktad rakt fram
 
 
 
 
Efter att ha lämnat Linn i skolan i morse stannade jag till vid spåret och inledde dagen med en promenad tillsammans med Picasso
Picasso satte av i vild fart och med tassarna fulla av bus och jag blev lite förvånad när vi närmade oss det hemska monstret och  hon helt plötsligt satte lite extra fart och med ett par meter emellan henne och mig skuttade hon raka vägen fram till monstret och började undersöka papperskorgen mycket grundligt med nosen
Ja hon ställde sig t.o.m upp på bakbenen så att hon kom åt att nosa även upptill och helt plötsligt var monstret inte så läskigt längre utan en riktigt intressant och spännande bekantskap
 
 


Under resten av promenaden kunde jag inte låta bli att fundera lite över Picassos beteende och hennes sätt att möta sin rädsla för detta läskiga monster som helt plötsligt dök upp på "hennes" stig och att hon tack vare sin nyfikenhet upptäckte att monstret inte alls var så läskigt utan en ganska spännande bekantskap med massor av -för en hund- underbara dofter
Och kanske är det så att vi människor har något att lära av Picasso i det här fallet
Det är så lätt att låta rädslan och okunskapen inför det okända ta över istället för att låta nyfikenheten vinna och därmed öppna dörren för nya bekantskaper/kunskaper...
  
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar