tisdag 30 september 2014

Snälla kan någon förklara...

... varför det 2014 är så otroligt viktigt att få säga negerboll ?
 
 
Jag erkänner utan omsvep att jag har tillhört kategorin som suckat och minsann tyckt att det heter "negerboll" och det ligger minsann inte den minsta lilla  rasism i det ordet och det är banne mig ingen som ska bestämma över vad jag ska säga för vi lever faktiskt i ett fritt land...
 
 
 
 
Men någonstans efter vägen hände någonting, jag började fundera
Varför var det så viktigt att få säga negerboll ?
Hur jag än funderade så kom jag inte på ett enda bra skäl till det däremot poppade det upp massor av skäl till varför jag inte ska använda mig av det ordet
Nu tänker jag lämna både ordets betydelse och hela den historiska biten och även rasism aspekten helt åt sidan för när det kommer till kritan så är det egentligen ganska enkelt för min del
Om någon blir ledsen, sårad, känner sig kränkt, särbehandlad eller vad det nu kan vara av att jag använder mig av ett ord så finns det ju ingen som helst anledning till att använda det
 Speciellt inte om det dessutom är ett ord som inte på något sätt fyller en funktion och som med lätthet kan bytas ut mot ett annat ord som dessutom ger en bättre och mer riktigare beskrivning av vad det egentligen är
För mig handlar det om respekt inför andra människors  värde och framför allt andra människors känslor och för mig är det fullständigt självklart att alla har ett lika värde och att kränka eller såra andra människor är något jag försöker undvika så gott det bara går oavsett hudfärg eller härkomst och någonstans tror jag att respekt föder respekt...





3 kommentarer:

  1. Erkänner att jag också varit i den kategorin men kommit till bättre insikt.

    Såg en kommentar på facebook som sa allt... det där med att nån tycker att det inte är rasistiskt att säga N-ordet är som att sparka nån på smalbenet och säga att det inte gör ont att sparka nån på smalbenet. Nej men lik förbaskat är det nån som får ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste också de raderna och enklare än så kan man inte förklara det hela

      Radera
  2. Man är ju uppväxt med den goa bollen!

    SvaraRadera