onsdag 17 september 2014

Så var det...

... det här med föräldramöten
 
 
Häromdagen sa Linn
 
- Mamma det är ganska bra att ha en pappa som sysslar med politik
 
- Jaha, varför då ?
 
- Jo då kan man säga att han ska på politikermöte när det är föräldramöte och att du inte hade någon barnvakt till mig...
 
 


 
Kanske inte så snyggt men ändock kanske lite bättre än att säga att den här mamman efter tre barn på dagis/förskola/skola numera är rätt less på allt vad föräldramöten heter
Det har blivit en hel del föräldramöten genom åren och  vart eftersom åren har gått så har intresset  mattats av och entusiasmen har fått allt mer svårt att infinna sig
För med handen på hjärtat kan jag säga att de föräldramöten som gett något har varit lätträknade, tragiskt nog så kan jag räkna dom på handens ena fingrar och få fingrar över
Så när lappen om höstens föräldramöte dök upp konstaterade jag snabbt - tisdag = ridning för Linns del = inget föräldramöte
 
 
 
 
 
Det är mycket möjligt att detta ointresse för föräldramöten starkt drar ner mitt betyg som engagerad förälder  men det kan jag leva med och jag hoppas att det övervägas av det  faktum att vi
 
*ser till att gympakläderna är med de dagar det är gymnastik
*Skickar med matsäck/frukt när vi uppmanas till det
*Ser till att läxorna blir gjorda
*Skickar med biblioteksböckerna på rätt dag
*Alltid sjukanmäler och ser till att Linn jobbar ikapp det hon missat när hon varit sjuk
*Att vi inte stadigvarande begär ledigt för semesterresor varje termin utan visar respekt för hur viktig  tiden i skolan är  -  de fyra dagarna hon behöver ledigt för höstens resa är ett undantag
*Varje dag frågar vad som har hänt i skolan, både i klassrummet/på rasterna
*Aktivt pratar om hur man uppträder som en bra kompis - något som varit ett problem under hösten i klassen, dock inte beroende på Linn
*Alltid hör av oss via mail/kontaktboken - av respekt för lärarens fritid - så fort det händer något eller vi undrar över något
osv.
 

 
 
Kort sagt, trots vårt helt uppenbart iskalla intresse för föräldramöten så upplever jag att vi är engagerade föräldrar som bryr oss om vår dotters skolgång så jag kommer även i fortsättningen att utebli från dessa trista föreställningar som aldrig leder någon vart.... 
 
 
 
 

 
 
 
 



2 kommentarer:

  1. Äsch allt kan vara roligt. Du verkar vara en super bra mamma..det finns andra som behöver di där föräldramötena bättre.. En fråga; hur mår du nu? Med tanke på att du verkade så dålig i våras/somras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mår riktigt bra nu :-) Har börjat jobba sen tre veckor tillbaka och känner bara av axeln ibland ( när jag fuskat med övningarna/använt axeln fel ) , astman har hållt sig i schack och även allt annat *peppar peppar* Nu väntar jag bara på svar från den sista undersökningen, UL på benet och förhoppningsvis kanske dom hittat varför mitt ena ben samlar på sig vätska :-) Men som sagt, det är en otrolig skillnad nu jämfört med i våras/somras :-) Tack för omtanken

      Radera