fredag 5 september 2014

Otrohet...

... lönar sig icke
 
 
Det är ju ingen större hemlighet att vi gör 90% av våra matinköp på ICA Flygfyren
Det är heller ingen hemlighet att jag är supernöjd men Flygfyren både vad det beträffar varor, personal, utbud mm och att jag inte riktigt hittar den känslan hos tex Willys eller Coop i Norrtälje och mer än en gång har jag fått "försvara" vårt val av butik inför folk som gärna vill tala om för mig att det är både fräschare och billigare på exempelvis Willys
Men, ja det beror kanske på vad man handlar och vilka krav man ställer på produkterna
Kort sagt. smaken är som baken
 
 


I dag hade jag planerat att på fm ta en sväng in till ÖB för att köpa lådor med hjul att ha under Linns säng och dessutom behövde jag askorbinsyra, natriumbensonat och citroner eftersom jag ska koka äppelmos men det har ju en förmåga att aldrig bli riktigt som man planerar
I morse vaknade Linn med feber, hosta, snor och en röst som fick mig att fundera på om hon varit på whiskeyparty och rökt cigg hela natten
Kort sagt - ingen skola för den lilla damen idag men efter frukost och Alvedon kändes det som om jag kunde lämna henne ensam en stund och ta en snabbtur in till ÖB och köpa lådorna och eftersom jag bara skulle ha tre grejer bestämde jag mig för att vara lite otrogen och göra mina inköp på Willys
 
 


Lådinköpet på ÖB gick som smort och sen snabbt in på Willys
Första stoppet blev kryddhyllan
Kartongen där askorbinpåsarna skulle stå gapade tom men natriumbensonat fanns så med den påsen i handen gled jag in på frukt & grönt avdelning och det var ju ingen wow känsla jag möttes av direkt
Hela avdelningen kändes rätt trött o trist men till slut lyckades jag hitta citronerna
Citroner som dock såg ungefär lika trista och trötta ut som resten av grönsakerna och att betala 15:- för två trista citroner var inget som kändes ok för min del
Nåja, Coop ligger ju bara ett stenkast därifrån så det var bara att traska dit och hoppas på att hitta vad jag letade efter
Jodå, visst fanns det citroner på Coop eller rättare sagt jag tror att det hade varit citroner för ett  tag sen, nu var det små skrumpna gul-bruna saker som mest påminde om lime i storleken
Med en stor suck var det bara att sätta mig i bilen och styra mot Flygfyren
Och tänka sig, där fanns stora härliga gula citroner och dessutom till ett betydligt bättre pris än på Willys
 Vad Coop tog för citronerna brydde jag mig aldrig om att kolla eftersom jag inte ens hade tagit emot dom gratis
Jag sladdade förbi kryddhyllan där jag givetvis hittade askorbinsyran och handlingen var äntligen komplett och jag kunde återvända hem till Linn igen
 
 


Summa sumarum, jag hade sparat både tid & pengar om jag hade åkt direkt till Flygfyren istället för att vara vad jag trodde var streetsmart och handla på närmaste stället
Det är mycke möjligt att både Willys och Coops frukt & grönt avdelningar hade en tillfällig svacka och det är ännu mera möjligt att den rikliga äppelskörden i år gjort att folk köpt mer askorbinsyra än vanligt och att Willys inköpare inte riktigt hängt med att beställa hem tillräckligt
Men, ja jag har aldrig upplevt att Flygfyrens frukt & grönt haft en dålig dag den avdelningen är alltid ren och fräsch och man blir inspirerad när man kliver in där
För min del tog dagens inköp betydligt längre tid än vad det hade behövt att göra eftersom de två första butikerna inte lyckades leverera det jag sökte och jag är än mer övertygad om att jag i fortsättningen kommer att tänka mig både en och två gånger innan jag kliver in på Willys eller Coop igen för att handla
Mitt försök till otrohet idag kostade mig både tid och pengar
 Pengar i form av att jag var tvungen att ta en "omväg" via Flygfyren hem och tid som jag hellre hade lagt på att finnas närvarande hos Linn istället för att flänga runt i jakt på varor...
 

 


4 kommentarer:

  1. Glad man blir, eller hur! Verkar som de behöver byta butiksföreståndare. På Willys och Coop alltså ... Tur för mig så funkar Coop bra, alla tre, häromkring på det planet. Willys har jag inte varit på sedan stenåldern, men hört att flera gillar den.

    /Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart skiljer det sig från butik till butik, Flygfyren där vi handlar satsar mycket på chark, ostar, delikatesser och närproducerat - sånt gillar jag :-)

      Radera
  2. Man har sina vanor! Jag handlar på Willys när jag jobbar lördagar, in och köper en Ramlösa och nåt att knapra på. För jag hatar deras kassaköer! De prioriterar inte att få ut kunderna utan man får stå där och trängas i en kassa medan det står folk och plockar upp varor runt en.

    Ica eller Coop är hugget som stucket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag handlar på tex Willys får jag alltid känslan att man gör allt så billigt som möjligt, servicen är typ lika med noll och sånt gillar jag inte. Coop är tyvärr två riktiga lågvattenmärken vad det beträffar Rimbo o Norrtälje :-(

      Radera