lördag 19 mars 2011

att en smak...

... kan framkalla så många minnen

När vi var på Flygfyren o handlade idag stannade vi till vid hyllan där  Brämhults drycker står
Jag fick syn på "Blåbär & svartvinbär" och eftersom jag gillar svartvinbär i allmänhet och blåbär i synnerhet så blev jag lite nyfiken och givetvis fick det följa med en flaska hem
När det stått i kylskåpet några timmar bestämde jag mig för att hälla upp ett glas och provsmaka
Jag tog en klunk och...




... kadonk,
 helt plötsligt så flashade det upp en massa minnen från min barndoms somrar hos mina sommarföräldrar Anna-Lisa & Gunnar
Drycken smakade precis som Anna-Lisas hemgjorda saft och minnena bara swischade runt i skallen på mig

* Hur jag enträget övade på att simma medans Gunnar stod på bryggan och vaktade mig
* Hur Anna-Lisa och jag bakade kakor tillsammans
* Alla underbara besök i tygaffären där jag satt och rotade i lådan med stuvbitar medans Anna-Lisa tittade på tyger
* Alla de gånger jag fick följa med Gunnar till jobbet, ett mycke spännade jobb som stins och jag kommer fortfarande ihåg hur oerhört stolt jag var när jag fick följa med ut till spåren och vinka av tågen med "flaggan"
* Hur mysigt det var att sitta brevid Gunnar på pianopallen medans han spelad och sjöng "Drömmen om Elin"
* Hur spännande det var att höra Anna-Lisa berätta om sin uppväxt på en gård med kor
* "Min" gunga vid deras stuga
* Alla otroligt vackra Liljekonvaljer som växte vid deras stuga, dom bredde ut sig som ett stort vitt hav
* Hur jag i timtal kunde cykla runt runt på bussplanen utanför stationshusen och fantisera om att det var en häst jag red på
* Hur jag lekte med klippdockor i den långa trappan upp till övervåningen o deras hus
* Alla spännande utflykter vi gjorde tillsammans
* Hur mysigt det var att ligga i hängmattan och bara vara
* Men framför allt mindes jag den oerhörda värmen, närheten o kärleken dom fullkomligt öste över mig

Kort sagt
- en massa minnen från mina underbara somrar som barn poppade runt i skallen på mig och under resten av kvällen har jag känt en sån  lycka och varit alldeles varm inombords
Samtidgt är jag lite smått förundrad och framförallt förvånad över att en klunk blåbärsdryck kan få en att plocka fram minnen som legat i vila så länge...







4 kommentarer:

  1. Jag var nr 4 i en skara på 6 syskon och att i ett sånt läge få tillbringa somrarna hos Anna-Lisa & Gunnar var rena himmelriket.Första sommaren var jag 5år och var där i tre veckor,sen tillbringade jag hela sommarloven där fram tills jag blev 13-14år och sen har vi hållt kontakten genom brev, telefonsamtal, besök...

    SvaraRadera
  2. låter som en väldigt mysig uppväxt.

    SvaraRadera