torsdag 23 juni 2011

Bara en dåre...

... beger sig frivilligt till Norrtälje en dag som denna


I tisdags lämnade jag in en martingal som skulle justeras lite för att passa Prinsessan
I dag skulle den vara färdig och egentligen var det väl inte sådär jätteviktigt att hämta den just idag utan det hade kunnat vänta tills på måndag
Men eftersom den blev liggande härhemma i ett par veckor innan jag kom mig för att ta med den till skomakaren så kände jag att jag gärna ville hämta den idag
Så när Linn var levererad till förskolan och midsommarfirandet där så styrde jag bilen mot Norrtälje
När jag svängde in på Flygfyrens parkering strax före halv tio var det en hel del bilar där men ingen större panik eller svårighet att få parkering
Jag hämtade ut martingalen hos skomakaren, mycke nöjd med det utförda arbetet och framför allt det trevliga mottagandet
Den skomakaren kommer jag helt klart att nyttja fler gånger, bla har vi ett par tyglar som skulle behöva kortas en rejäl bit

Efter skomakaren gjorde jag det vanisnniga
- jag gick in på Flygfyren
Jösses säger jag bara, varför denna stress ?
Men framför allt varför denna totala oförmåga att ta hänsyn till omgivningen ?
Är folk verkligen så korkade att dom tror att dom är ensamna i affären och inte fattar att allt blir så mycket enklare om man lyfter blicken från inköpslistan och har lite koll på folket runt omkring ?
Som tur var skulle jag bara göra en yttepytte handling och kunde saxa mig emellan ( f´låt ) idioterna relativt snabbt
När jag kom ut på parkeringen hade lugnet förvandlats till en huggsexa om parkeringsplatser och det var folk o bilar överallt
Det var riktigt skönt att sätta sig i bilen och konstatera att Norrtälje får klara sig utan mig resten av dagen




Nu ska jag roa mig med att exprimentera lite
Jag tänkte jag skulle bjuda på något gott till kaffet nu i midsommar och ägnade en del av gårdagen åt att leta i div matmagasin, googla på nätet och till slut hade jag tre recept som kändes "vill göra"
Eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilket så får det bli en liten kombo av dessa recept
Det får helt enkelt bli Helens Midsommardröm bestående av en choklad&mandelmasse botten, ett lager mjölkchokladtryffel och ett lager jordgubbsmousse
Det sistnämda ska bli lite spännande,
jag har aldrig gjort mousse tidigare och framför allt har jag aldrig testat gelantinblad förut
Gelantinpulvet har jag använt någon gång då jag gjort kokosbollar men som sagt,
aldrig gelantinblad
Vem vet, jag kanske får köpa en djupfryst tårta och ta med...





2 kommentarer:

  1. Vad är en martingal?

    Det brukar vara kul att gå till skomakaren. Jag brukar ha mina skor i måååånga år och de behöver klackas om emellanåt, så det blir en tur till skomakaren då och då. Med alla våra flyttar så har jag ju hunnit med att träffa ganska många olika skomakare runt om i landet. Det verkar vara ett trevligt släkte!

    SvaraRadera
  2. En martingal är en slags "hjälptygel", Prinsessan är rätt känslig i munnen och slänger dessutom gärna upp med huvudet. När man är 5år är det inte helt lätt att vara lätt på handen och dessutom behöver Linn öva mer på att hålla sina händer lågt så Linns ridlärare tipsade om en martingal som skulle underlätta både för Sessan och Linn, problemet är bara att en vanlig ponnymartingal är på tog för stor till Prinsessan så det behövde både kapas en hel del och göras lite nya hål men nu ska det förhoppningsvis funka :-)
    Den här skomakaren var riktigt pratglad och supertrevlig, jag kan väl erkänna att jag är riktigt usel på att ta hand om mina skor men kanske kan jag bli bättre på det nu när jag hittat en sån trevlig skomakare :)

    SvaraRadera