onsdag 22 juni 2011

Dofter...

... och minnen


När jag lämnat Linn på förskolan tog jag en tur till ICA Rimbo, granne med ICA ligger ett "pizzahak" och när jag kom ut till bilen efter att ha handlat möttes jag av en doft
Jag förmodar att dom inne på haket höll på med förberedelserna inför dagens lunch men doften swischade mig direkt till tidigt 70 tal och matbespisningen på Ekhammarskolan

Helt plötsligt var jag sju-åtta år igen och minnen från den tiden poppade upp som svampar i fuktig höstjord
Jag minns fortfarande hur man redan i matkön spanade och hoppades att borden närmast "disken" skulle vara lediga
Minns hur man fick räcka upp handen och fråga om lov om man fick slänga maten som var kvar på tallriken
Hur mattanten som hade "vakten" gick mellan borden och höll koll på att man åt som man skulle
Hur man de dagar det var lite mindre god mat höll koll på matvaktens runda och hur man lurpassade på lämpligt tillfälle att kunna slinka bort till slakshinken och obemärkt göra sig av med sina matrester utan att hon upptäckte det och skickade tillbaks en till bordet igen

Jag har inga positiva minne från matbespisningen under min låg och mellanstadietid och jag minns hur befriande det var när vi som 5e klassare fick flytta ner till högstadiets lokaler och därmed även börja äta i högstadiets matsal
Där fanns inga otrevliga matvakter och måltiderna blev helt plötsligt ett betydligt trevligare inslag under skoldagen

Med tanke på dessa minnen från skolbespisningen är jag glad över att Paul och jag har samma inställning till det här med mat och barn
Måltiden ska vara något trevligt, en stund utan tvång eller tjafs
Det finns säkert en o annan som tycker att vi har en slapp attityd men vi har aldrig krävt att Linn ska smaka på något
Hon får äta det hon vill av det som serveras,
är det något nytt som serveras så uppmuntrar vi gvietvis henne att smaka men säger hon nej så gör vi ingen affär av det hela
Kanske smakar hon andra gången eller förhoppningsvis tredje gången det serveras och jag är övertygad om att sannolikheten för att smaken ska falla i god jord hos den lilla damen är betydligt större de gånger hon sjävmant väljer att smaka än om vi hade tvingat henne att göra det
Jag kan bara gå till mig själv, skulle någon tvinga mig att smaka på något så hade jag nog dömt ut det redan på förhand men de gånger jag självmant väljer att smaka på nå´t nytt så sker det ju med en nyfikenhet och positiv inställning

Nu har vi turen att ha en liten tjej som med nyfikenhet testar på det mesta i matväg och som verkligen tycker att det här med mat är riktigt trevligt
Men skulle hon få någon släng av "matvägran" eller rikta in sig på enbart en maträtt under en tid så kommer jag bara att luta mig tillbaka och låta det hela bero och samtidigt skänka min lillebror en tanke

Som liten vägrade han allt vad grönsaker hette, frukt gick väl an - kanske
I matväg var makaroner o korv i princip det enda han åt
Kött och fisk gick fetbort men hackad leverbiff gick ner ibland
Det lustigaste i det hela är att lillbrorsan var den av oss barn som var friskast under barndomsåren och nu som vuxen är han värsta gourmanden vilket stärker mig ännu mer i min inställning till att mat ska vara något som ger en bra känsla och inte förknippas med tvång

Tänk så man kan sväva ut bara genom att mötas av en doft på väg till bilen....


3 kommentarer:

  1. Jag känner så väl igen mig. Skolmåltiderna i åk 1-6 var inga höjdare. SkolVAKTmästaren (med skjortan uppknäppt till naveln och lurvig på bröstet) stod på vakt vid tunnan, där servetter, plastmuggar och faktiskt matrester skulle slängas. Ibland upptäckte han att någon hade slängt bestick i tunnan. Då tog han fram en visselpipa och blåste i den. Det blev alldeles tyst i matsalen och sedan satte han igång att stormskälla. Fattade han inte att det barn som, av misstag eller med vilja, hade slängt besticken i tunnan inte längre var kvar i matsalen?

    Eleverna i paralellklassen (detta var när jag gick i ettan till trean) måste tacka sin fröken för maten innan de lämnade matsalen. Ta i hand och bocka/niga.

    SvaraRadera
  2. Man kan tro att vi gick i skolan på medeltiden men riktigt så är det ju inte... Som tur är verkar den tiden vara ett minne blott. På Linns förskola äter barnen i skolans matsal from dom är 4år och Linn pladdrar på om dom två snälla "mattanterna", den goda maten, att det oftast finns två rätter att välja mellan - kort sagt, matglädje på en helt annan nivå jämfört med nör jag gick i skolan

    SvaraRadera
  3. Ha ha, jag tänkte något i stil med att det låter ju som om vi är uråldriga, när vi minns våra skolmåltider. Jag håller med om att det numera är en helt annan atmosfär och stämning i de skolmatsalar jag har stött på under de senaste 10 åren.

    SvaraRadera