söndag 22 juli 2012

Kan hästar månne...


... lida av PMS ?


Lite då och då eller rättare sagt med jämna mellanrum förvandlas Prinsessan till något som skulle kunna liknas vid ett PMSTroll
De senaste dagarna har ridningen varit lite si och så, det har inte handlat så mycke om samarbete mellan ryttare och häst utan mer om något som kan liknas vid viljornas dragkamp
Prinsessan har mycke tydligt visat att hon inte alls har någon större lust att ge sig iväg på ridtur och det spelar ingen roll om vi gett oss iväg på solotur eller tillsammans med hästkompisar
Prinsessan har flertalet gånger dragit rakt ut i bushen, försökt vända hemåt så ofta det bara går och ja helt enkelt prövat ryttarens tålamod
Häromdagen när jag hämtade henne i hagen kom kompisen Spjuver springandes och genast ställde sig Prinsessan bredbent och började kissa hej vilt medans Spjuver uppvaktade henne med en och annan puss med mulen över hennes rygg
Och vips slog mig tanken att jag kanske hade ett litet PMStroll i andra änden av grimskaftet




I dag åkte Linn och jag upp till stallet med planen att Linn skulle rida och jag cykla bort till grusgropen och tillbaka
En lagom liten runda där Linn och Prinsessan kan trava en hel del
Glatt gav vi opss iväg men hann väl nätt och jämt lämna stallplanen innan Prinsessan började konstra och gå ut i buskarna, vända tillbaka till stallet mm mm
Sommarens två ridläger och all annan ridning den här sommaren har verkligen gjort sitt för Linn var hur duktig som helst och skötte sig alldeles ypperligt men räckte liksom inte till
En liten sexåring på dryga metern har liksom inte så mycke att sätta emot när 99cm tjurskallig ponny sätter sig emot
Det hela slutade med att jag fick ta Prinsessan i grimskaft för att vi överhuvudtaget skule komma framåt och sen valde vi att göra pinan kort och vända halvvägs
Tillbaka mot stallet var det inte några som helst problem utan Prinsessan travade på i rask takt




När ridturen blev så kort ville Linn rida lite barbacka bakom stallet och göra lite balansövningar och helt plötsligt förvandlades det lilla PMSTrollet till världens goaste och mysigaste lilla kram&myshäst
Förmodligen var det gröna gräset som lockade fram den timida lilla goshästen som lät Linn göra i stort sett vad som helst på hennes rygg






Det var allt en bra tur för Prinsessan att hon ändrade attityd och förvandlades till sitt vanliga jag så att Linn och jag kunde lämna stallet med ett leende på läpparna isället för den frustration som vi kände under ridturen




3 kommentarer:

  1. Absolut!! Ston kan vara mkt besvärliga vid brunst, och det gör Sessan nu har jag sett. Så din iakttagelse är helt riktig! Tänk så mkt skönare det är med valackar.../K

    SvaraRadera
  2. Skönt att det slutade på en "happy note".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis som det ska vara. Vi får helt enkelt lära oss att anpassa oss efter förutsättningarna i fortsättningen ;-)

      Radera