tisdag 31 juli 2012

Det ständigt...

... dåliga samvetet


I måndags tog Linns fem veckor långa ledighet slut
Strax före halv sju på morgonen satt vi i bilen på väg till fritids och någonstans mellan hemmet och fritids slog det dåliga mamma samvetet till
Stackars barn, behöva gå på fritids under sommarlovet
Försökte trösta mig med att Linn haft fem underbara veckor som fyllts med div. utflykter, en minisemester, 2 Gröna Lunds besök och massor av hästumgänge i alla dess former varav två ridläger
Men det hjälpte liksom inte, på sommaren ska man vara "ledig"




Det dåliga samvetet höll bara i sig en kort stund för när allt kommer omkring så är det nog inte så tokigt att gå på fritids under sommarlovet
Den här veckan är dom bara 5-6 barn och tre personal
- när under resten av året har man personalen så för sig själv ?
Antalet barn och personal öppnar ju även upp för lite annorlundare aktiviteter
Efter lunch idag tog dom bussen hem till ena "fröken" och busade runt i hennes trädgård
Linn fullkomligt bubblade av lycka när hon berättade om träden dom fick klättra i, alla bär som man fick äta av, hennes fina toalett med träväggar och hur mysigt det hade varit att få dricka coca cola och äta bullar i trädgården och att dom dessutom hade pratat om att dom skulle kunna åka och bada någon dag om det fina vädret håller i sig




Ja,  jag kan nog lägga in det där dåliga samvetet i en garderob och stänga dörren
Dom här två veckorna på fritids är nog inte så himla fasliga när allt kommer omkring utan kommer förmodligen att vara två riktigt roliga veckor och sen får ju Linn avsluta sommarlovet med att vara ledig sista veckan och under den veckan har vi en massa kul inplanerat som ett Skansen besök, planer på en privatlektion med Sillen och Dumle i Håtuna, låna Apollo och tävling med RKS, en tävling som dessutom innebär övernattning på vandrarhem tillsammans med mamma, moster Malle, Sanna och "Snäll Eva"
- kort sagt det går ingen nöd på mitt lilla troll och trots att hon "bara" fått vara helledig i sex av tio sommarlovs veckor så tror jag att när skolan börjar kommer Linn att vara rätt nöjd med sitt sommarlov


8 kommentarer:

  1. Jösses ja, det är ju rena drömlovet det! /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... ja visst är det så... det är nog bara min dröm om att vara "hemmafru" ( läs lyxhstru ) som ställer till det för mig *asg*

      Radera
  2. Jag tittade in på barnens förskola i eftermiddags vid tretiden. Ute på gården satt fem personal och jag undrar om det ens var tio barn där. Jag har en känsla av att det kan vara ganska lugnt och skönt på loven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle egentligen ha varit elva barn den här veckan men det hade blivit "frånfall"... Jag vet sen "förr" att Linn uppskattar dom här lugna dagarna på förskolan/fritids, hon tycker att det är rätt skönt att slippa "slåss" omn uppmärksamheten :)

      Radera
  3. Jag jobbade på dagis/fritids en sommar och jag lovar att det går absolut INGEN nöd på barn som inte får ledigt på sommaren... just det där att kunna få tillgång till fröknar på ett helt annat sätt... att kunna packa in sig i en bil o åka o bada eller göra nåt annat skoj... kanske packa matsäck o dra iväg hela dan.

    Packa ihop ditt dåliga samvete o släng det nånstans där du inte hittar det igen... dåligt samvete gör ingen gladare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns mina egna somrar - 10veckors ledigt och "sommar" dygnet runt... Men dåligt samvete är bara dumt så puts väck borta :-)

      Radera
  4. Sommarfritids är superkul! Jag har ju själv gått på sommarfitids så dåligt samvete för att Totten skall gå nästa vecka finns inte :-D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig vare sig gått på dagis eller fritids så sommaren har alltid varit ett enda långt sommarlov för min del, jag jobbade natt när Anna o Joakim var små som dom fick ochså härliga sommarlov... Men som jag konstaterat så är somnmarfritids rätt mysigt :D

      Radera