fredag 4 oktober 2013

Hundar och...

... marknad
 
 Eftersom jag själv aldrig kommit på tanken att ta med mig hunden på en marknad så kan jag inte låta bli att undra varför man gör det och hur man tänker
Hur jag än funderar så kommer jag inte på en enda vettig anledning till att ta med sig hunden till ett marknasområde som är så trångt att man stundtals knappt kan röra sig
 
Kan en av orsakerna vara att man har tänkt sig att "socialträna" hunden lite ?
I så fall kan jag komma på minst tio andra tillfällen och platser som måste vara betydligt bättre alternativ än just en marknad
Eller kan det vara så att hunden inte kan vara ensam hemma ? I ett sånt läge skulle jag försöka ordna sällskap åt hunden och om det inte funkar så fick det väl bli som de gånger man inte lyckas ordna barnvakt dvs man avstår från att gå
Eller kan det möjligtvis vara så att man vet med sig att när man kommer hem efter ett marknadsbesök är en hundpromenad något av det allra sista man är sugen på och därför bestämmer sig för att förena nytta med nöje och tar med sig vovven på en marknadspromenad  ?
 
 


Under gårdagens besök träffade vi på en hel del hundar, ja det kändes nästan som om antalet hundar på marknadsbesök hade ökat sen förra året eller så är det bara jag som var mer uppmärksam i år
Bland annat så stötte vi vid flera tillfällen på en Grand danois, inte helt fullvuxen men ändå stooooor
Vid alla de tillfällen vi såg denna hund så passade hen på att nosa i förbipasserande barns mössor/huvuden och flera gånger såg jag hur hunden var med sin nos på de förbipasserande barnens händer som säkerligen doftade gott av både sockervadd o annat marknadsgodis
Hundföraren ? Inte vid något av de tillfällen vi såg hunden så hade hon kolla på sin hund utan var betydligt mer intresserad av att kolla vad de olika marknadsstånden hade att erbjuda
Förutom denna hund så fanns det som sagt ett stort antal hundar som de allra flesta såg ut att helst av allt vilja befinna sig någon annanstans än just på ett knökfullt marknadsområde
jag menar en liten hund som storleksmässigt befinner sig under knähöjd, hur kul är det att befinna sig i ett läge där det enda man ser är människoben, människoben och åter människoben
 
 
 
 
Alla gör givetvis precis det dom själva anser vara bäst både för sig själv och för sin hund men eftersom jag själv aldrig ens slagits av tanken på att ta med mig någon av mina hundar ner på marknaden utan lämnat hunden hemma dels för min egen skull, de andra marknadsbesökarnas skull men kanske allra främst för hundens skull så kan jag liksom inte låta bli att fundera lite över hur man tänker när man bestämmer sig för att marknaden är en bra plats att ta sin hundpromenad på...
 
 





2 kommentarer:

  1. Om jag hade hund skulle jag nog inte heller ta med mig den till en marknad. Håller med att det är för mycket folk och för trångt. Men visst folk får välja själva.
    Själv skulle jag kanske göra ett kort besök på marknaden och sen komma hem och ta en härlig skogspromenad med min hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror hunden föredrar skogspromenad framför marknadsbesök :-)

      Radera