torsdag 3 oktober 2013

Rimbos...

... Nationaldag
 
Ja det är väl vad man lite skämtsamt brukar kalla första torsdagen i oktober
Dagen då årets stora begivenhet går av stapeln
- Rimbo Marknad
Jag må ha bott här i Rimbo i nitton år men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå hypen kring denna marknad som är så otroligt viktig för "alla"
Ja så viktig att en del skolor ger barnen ledigt - ja man har en "Öppet Hus dag" på en lördag och kompenserar sen barnen med "Marknadsledigt" och ger man inte barnen helledigt så ser man till att alla slutar efter lunch
Första torsdagen i oktober är dagen då allt stannar upp, ja allt förutom det som sker inom marknadsområdet förstås
 
 


Jag minns första året vi bodde här på orten
Marknadsdagen kom men vi brydde oss inte om att åka ner på marknaden, varför skulle vi liksom ?
En marknad som alla andra och marknader varken mer eller mindre
Dagen efter marknaden kom en mycket ledsen liten sexåring hem och undrade varför vi inte hade åkt till marknaden
"Alla" hade varit där och dagens stora händelse på Lekis hade varit att rita och berätta om vad man hade gjort/köpt på marknaden
Där någonstans började jag inse att marknaden i Rimbo var lite mer än bara en marknad för folket här på orten och under åren har jag med smått fascination och ett leende på läpparna mer och mer börjat inse hur otroligt viktig denna dag är för "alla"
Under ett par år jobbade jag i nattpratrullen, vi hade alltid ett personalmöte på eftermiddagen den första torsdagen i månaden ja dvs alla månader utom just oktober för inte kunde man ha möte på marknadsdagen och det är inte bara just vårat personalmöte som drabbades denna dag utan även vårdcentralen, sjukgymnaster mfl har en liten "offdag" på marknadsdagen för den första torsdagen i oktober har folk något mycket viktigare för sig än att jobba, gå på möten etc
Under åren i nattpatrullen/hemtjänsten så har jag via genom både personal och kunder insett att det finns en stor tradition runt just marknadsdagen
Höststädningen ska vara klar, fönsterna ska vara putsade, rena gardiner uppsatta och inte att förglömma - ärtsoppan ska stå på spisen denna oktoberdag
 
 
 
 
 
Visst går jag på marknaden men inte för att jag vill utan snarare för att jag känner att jag måste
Tidigare har anledningen till mina marknadsbesök stavats Anna och Joakim och numera stavas det Linn, om det inte vore för Linns skull så skulle jag knappast finna någon glädje i att trängas bland folk och lockas till att köpa div. skräp som jag inte har behov av men vad gör man inte för sina barn ?
I morse var Linn full av iver inför eftermiddagens marknadsbesök, hon skulle köpa fruktspån, brända mandlar och säkert nå´t annat roligt också
Marknadsdag, vad säger man liksom ?
Ingenting, man gör som vanligt "Ler & vinkar" och längtar efter den dagen då Linn är så stor att hon kan åka ner till marknaden tillsammans med sina kompisar och inte vill/behöver mammas sällsakp
 
 

 
 


4 kommentarer:

  1. Jag förstår inte fascinationen med marknader. Jag kan ibland lockas och ge mig iväg till en marknad men väl där frågar jag mig snabbt "Vad gör jag här?" och en halvtimme senare är jag på väg hem igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så jag känner - Vad gör jag här ?
      Enda gången jag tycker att det är roligt med marknad är när jag hänger med syrran när hon har ponnyridning, men då är det ju inte marknaden i sig som lockar utan att umgås med syrran, hennes goa ponnisar och en massa härliga ungar

      Radera
  2. haha för mig är "marknan" Langos, brända mandlar och varma munkar...och förståss STRUMPOR.... men numera behöver jag inte köpa strumpor varje år... man får bara fler o fler strumpor för den där hundringen varje år så nu nöter jag inte ut dem på ett år... hm. i övrigt är det sällan jag gör några inköp... men trots att man muttrar och funderar över hur folk är funtade när de tar med sig små hundar i folkmassan eller hela sällskap som stannar och har konferens mitt i allt så tycker jag ändå att det är litet mysigt att traditionsenligt gå och strosa där med mamma... men inte 17 gråter jag om jag skulle missa ståhejet nåt år... /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa år får jag försöka inta en mer positiv inställning till det hela, nåja... Fjorton par strumpor för hundringen är ju rätt ok även om Vendela minsann upplyste mig om att dom hade handlat femton par för hundra kronor :-)

      Radera