tisdag 13 september 2011

Det smakar...

... som köpebröd

När jag någongång i tonåren sa det till min pappa efter att ha smakat på hans nybakade bröd så blev han först lite stött eftersom han då tyckte att "köpebröd" var second choice liksom
Men sen insåg han att den kommentaren var med beröm godkänt
Jag menar, vid den tiden var det värsta lyxen att äta mellanmål hemma hos någon kompis och få avnjuta en Skogholmslimpa eller nå´t annat gott "köpebröd" eftersom det hemma hos oss till största delen serverades hembakt bröd som i ärlighetens namn inte alltid var så där supergott
För det mesta bakade pappa frallor, tekakor och någon enstaka gång slog han till och bakade rågsiktskakor, skållat bröd eller något annat spännande och alla vet ju hur otroligt trista vanliga frallor blir efter att ha legat i brödburken två-tre dagar
Så med det i åtanke så får min kommentar
- Det smakar som köpebröd en helt annan innebörd




I förmiddags testade jag ett reept på Ankarstock och nedrar i min låda så gott det blev,
jag skulle nästan kunna drista mig till att säga att det smakade som köptebröd
Det lite småjobbiga i det hela var att det blev 8 limpor
Vad ska vi med 8 limpor till liksom ?
Javisst man kan frysa men hur kul är det att äta Ankarstock tills man storknar ?
Dessutom har jag någon fånig fobi och vill helst äta brödet färskt,
det brukar inte smaka lika gott efter att ha varit en vända inne i frysen
Jag får väl helt enkelt leka en tidig jultomte och dela med mig till grannarna
Delad glädje är ju dubbel glädje sägs det...

4 kommentarer:

  1. Hörrö, jag kan hjälpa dig äta! det ser ju jätte gott ut!
    KRAMEN

    SvaraRadera
  2. Jag ska tänka på dig nästa gång Nilla, men du mår ju så dåligt av det jag bakar ;-) Kram

    SvaraRadera