fredag 9 september 2011

Vår egen äppelskörd...

... är i år väldigt ringa





Ja man skulle väl kunna säga att den är nästintill obefintlig
Två äpplen kommer man liksom inte långt med om man vill baka en äppelkaka, koka lite mos eller helt enkelt bara exprimentera lite
Just därför var det lite extra mysigt att komma till stallet idag och hitta det här...





Vivi & Lasse http://www.kennelkamphavet.se/46723418  är så snälla att dom delar med sig att sitt överflöd av äpplen
Linn hann mumsa i sig två äpplen i bilen när vi åkte hem och jag hann väl nätt och jämt innanför dörren innan jag letade fram mitt favoritrecept på äppelkaka





Receptet har hängt med sen 95-96 när jag fick det av en granne i Rånäs tillsammans med en kasse äpplen
Äppelkakan är busenkel och snabb att göra, det är nästintill omöjligt att misslyckas med den, den är lika god som den är onyttig och den brukar gå hem hos de allra flesta
- ja den enda som har ratat den genom åren är nog Joakim när han var liten och inte gillade "sockerkaka" i någon som helst form
I ursprungsreceptet ska det strös hackad mandel över kakan men där har jag genom åren varierat mig med hasselnötter, mandel, jordnötter, pistagenötter  lite beroende på vad som funnits hemma
I dag blev det hackade jordnötter som ströddes ovanpå de salta jordnötterna brukar bli en god liten brytning





Nu sitter jag här och skriver i väntan på att sockerlagen jag precis kokat ska svalna lite så jag kan prova att göra äppelchips
I morgon ska jag jobba till halv fyra, sen blir det stallet tillsammans med Linn och efter det ska jag koka äppelmos
- jag tror jag hamnat i äppelhimlen





2 kommentarer:

  1. mmmmmmums! jag satte i mig halva burken med mos jag fick av Linn i ett nafs!

    SvaraRadera
  2. Rätta takter, fast det är klart - burken var ju modell mini :D

    SvaraRadera